E-commerce

Sprzedaż e-commerce Amazon spadła w drugim kwartale

Co prawda sprzedaż e-commerce Amazon spadła w drugim kwartale, zespół kierowniczy firmy zasugerował, że sprawy mogą być lepsze, niż się początkowo wydaje. Wyniki są bowiem lepsze niż w poprzednim roku i znacznie powyższej oczekiwań. Według kierownictwa firmy Amazon nie doświadcza napędzanego inflacją spadku wydatków konsumenckich.

Sprzedaż e-commerce Amazon spada

Amazon odnotował w drugim kwartale całkowity przychód w wysokości 121,23 mld dolarów. To skok o 7% w stosunku do roku poprzedniego i znacznie powyżej oczekiwanego przez analityków poziomu 119,09 mld dolarów. Jednak sprzedaż e-commerce Amazon nadal spadała, malejąc o 4% rok do roku, co świadczy o tym, że zakupy w sieci mogły trafić na pewnego rodzaju sufit. Amazon Web Services (AWS) odnotował w ostatnim kwartale 19,7 miliarda dolarów przychodu, co jest wynikiem wyższym niż oczekiwane przez Wall Street 19,56 miliarda dolarów.

AWS, który dostarcza platformy obliczeniowe w chmurze na żądanie oraz API na zasadzie „pay-as-you-go„, stał się dojną krową firmy. Jak wynika z danych Synergy Research Group, AWS ma obecnie 34 proc. z wartego prawie 55 mld dolarów rynku usług infrastruktury chmury. Usługi reklamowe, kolejna dojna krowa firmy, odnotowały 14% wzrost przychodów do 8,76 miliarda dolarów. Wyniki zarówno zaskoczyły, jak i ucieszyły analityków.

Lepsze od oczekiwanych wyniki za II kwartał i optymistyczne prognozy sprzedaży za III kwartał pokazują, że Amazon jest lepiej przygotowany do przetrwania presji inflacyjnej i czerpie korzyści z bardziej zamożnego klienta. To przeciwieństwo Walmartu, którego konsumenci przechodzą do kategorii o niższych marżach – powiedział Poonam Goyal, starszy analityk branży detalicznej z Bloomberg Intelligence.

Czytaj też: Amazon wydaje na badania i rozwój 5 razy więcej niż cała Polska

Dobre prognozy na przyszłość

Podczas gdy sprzedaż e-commerce Amazon spadła, zespół kierowniczy firmy zasugerował, że sytuacja może być lepsza, niż się wydaje. W rozmowie telefonicznej z analitykami, dyrektor finansowy Brian Olsavsky powiedział, że Amazon nie doświadcza napędzanego inflacją spadku wydatków konsumenckich. Optymistyczne podejście Amazona do inflacji stoi w kontraście do ostrzeżeń w ostatnich tygodniach ze strony rywali takich jak Walmart.

Widzieliśmy wzrost popytu w ciągu kwartału i mieliśmy bardzo mocny czerwiec – powiedział Olsavsky.

W pierwszym kwartale Amazon podniósł cenę za swoją usługę Amazon Prime w Stanach Zjednoczonych. W drugim kwartale podniósł również ceny Prime w całej Europie i nałożył 5% dopłatę paliwową i inflacyjną na sprzedawców, którzy korzystają z jego usługi Fulfillment by Amazon. Olsavsky bronił tych decyzji podczas rozmowy z analitykami.

Niechętnie dodaliśmy tę opłatę w maju, aby zrekompensować niektóre z presji inflacyjnych, które obserwujemy. Nie chcę sugerować, że którakolwiek z tych podwyżek była bliska pokrycia naszych kosztów – powiedział.

Obserwatorzy branży powiedzieli, że podwyżki cen były do przewidzenia.

Podwyżka cen Amazon Prime w Europie nie jest zaskakująca po ostatnim roku inflacji i niedoborów siły roboczej. Chociaż jest nieuniknione, że niektórzy kupujący mogą zrezygnować z członkostwa po podniesieniu ceny, spodziewam się, że większość członków Prime przedłuży subskrypcję. W naszych wcześniejszych badaniach 75% konsumentów stwierdziło, że szybsza, darmowa wysyłka była głównym powodem przystąpienia do programu Prime. Był to również główny powód przedłużenia członkostwa w Prime – powiedział Matt Kates, starszy wiceprezes Clarus Commerce, dostawcy rozwiązań lojalnościowych.

Czytaj też: Amazon podnosi ceny. Coraz wyższe koszty logistyczne

Kupuj z Prime

Jedną z głównych inicjatyw Amazona w II kwartale był debiut funkcji „Kupuj z Prime„, która pozwala sprzedawcom sprzedawać produkty, które wymieniają z gigantem handlu elektronicznego, bezpośrednio z ich własnych stron internetowych. Funkcja ta jest postrzegana jako część większych wysiłków mających na celu stłumienie impetu konkurenta, Shopify. Podczas rozmowy z analitykami, Dave Fildes, dyrektor ds. relacji inwestorskich w Amazon, powiedział, że sprzedawcy są zadowoleni z programu i oczekuje, że więcej osób z niego skorzysta.

Amazon przekazał, że spodziewa się dobrych wyników w obecnym kwartale. Oczekuje , że sprzedaż netto wzrośnie między 13% a 17% w trzecim kwartale. To sprawiłoby, że przychody w tym kwartale wyniosłyby z 125,0 mld dolarów do 130,0 mld dolarów lub procentowo z 13% do 17% w porównaniu z III kwartałem 2021 roku. Oczekuje się, że dochód operacyjny będzie mieścił się w przedziale od progu rentowności do 3,5 miliarda dolarów. Dla porównania w trzecim kwartale ubiegłego roku było to 4,9 mld dolarów.

W kwartale zakończonym 30 czerwca 2022 roku Amazon odnotował sprzedaż w Ameryce Północnej na poziomie 74,43 mld dolarów, co oznacza wzrost o około 10,2% z 67,55 mld dolarów rok wcześniej. Międzynarodowa sprzedaż netto spadła drugi kwartał z rzędu do 27,07 mld dolarów. To spadek o 11,9% z 30,72 mld dolarów rok wcześniej. Strata netto wyniosła 2,0 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej zysk netto wyniósł 7,8 mld dolarów. Firma podała jako przyczynę straty odpis przed opodatkowaniem w wysokości 3,9 mld dolarów z inwestycji w producenta pojazdów elektrycznych Rivian Automotive.

Czytaj też: Przełom w logistyce Amazon dzięki usłudze „Kupuj z Prime”

Amazon odnotował stratę w wysokości 3,8 miliarda dolarów

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button