Info z rynkuKolejowyTransport

Indie: Aż 25% nowych pociągów może być zasilane energią słoneczną

Indie w rekordowy sposób rozwijają infrastrukturę kolejową, a także w rozwiązania proekologiczne. W samym 2020-21 zelektryfikowano aż 6015 km tras, a to nie koniec kolejnych inwestycji, które w zdecydowany sposób mają zmienić oblicze kolei indyjskich. Najnowsze badanie wskazuje, że wykorzystanie fotowoltaiki w elektryfikacji torów kolejowych może zredukować aż 7 milionów ton CO2 każdego roku w tym kraju.

Farmy słoneczne mogą w realny sposób przyczynić się do redukcji zanieczyszczenia w Indiach

Jak informuje portal We are possible indyjski rząd już w 2010 uznał, że kraj musi być światowym liderem w dziedzinie energii słonecznej. Z tego powodu utworzono Krajową Misję Słoneczną, czyli narodowy program indyjski mający na celu zwiększenie popularyzacji i inwestycji w rozwiązania elektryfikacyjne. Celem projektu było zainstalowanie 100 GW mocy w elektrowniach fotowoltaicznych do 2022. Okazuje się, że do tej pory 95 GW zostało albo zbudowanych, albo zakontraktowanych.

Co ciekawe, autorzy artykułu na We are possible wskazują, że dla porównania w Wielkiej Brytanii uzyskano do tej pory 14 GW zainstalowanej mocy. W Polsce wynik jest znacznie mniejszy, ponieważ jak informuje portal specjalistyczny Rynek Elektryczny:

Według danych Agencji Rynku Energii moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce wyniosła na koniec lipca br. ponad 5,6 GW.

Tymczasem Indie mają jednak wciąż słabe sieci energetyczne, które powodują problemy zarówno dla wytwórców jak i użytkowników energii elektrycznej. Jednakże dużym walorem jest znacznie większa liczba nasłonecznionych dni. Dzięki temu jeden panel słoneczny wygeneruje niemal dwukrotnie więcej energii w ciągu roku, niż taki sam w Wielkiej Brytanii.

Z tego powodu badania, jakie przeprowadził Tom Parker i Leo Murray z przedsiębiorstwa Riding Sunbeams udowadniają, że inwestycja w indyjskie OZE, może znacznie zredukować zanieczyszczenie środowiska w tym kraju. Co więcej, elektryfikacja torów może przyczynić się w dłuższym czasie do poprawy bezpieczeństwa i redukcji kosztów stałych.

Wraz z organizacją Climate Trends z siedzibą w Delhi ustalono, jak duża część ruchu kolei indyjskich mogłaby być zasilana bezpośrednio z nowych farm słonecznych zbudowanych wzdłuż torów.

Źródło: Riding Sunbeams

Indie mogą być największym wygranym fotowoltaiki na świecie

Okazało się, że jeśli 25% indyjskich pociągów byłoby zasilanych bezpośrednio z energii słonecznej podłączonej do torów, to kraj zredukowałby niemal 7 mln ton CO2 każdego roku. Tymczasem obecnie Koleje Indyjskie wykorzystują zaledwie 2% energii elektrycznej w kraju, a system energetyczny Indii jest w głównej mierze oparty na energii węglowej. Ta z kolei jest jedną z najbardziej szkodliwych dla środowiska naturalnego.

Pierwszy raport przygotowany przez Riding Sunbeams skierowany do indyjskich decydentów analizuje również zakres, w jakim Koleje Indyjskie mogą przyczynić się do redukcji zmian klimatycznych. Eksperci wskazali znaczenie szybkiego odejścia od węgla i przyjęcia energii słonecznej. W drugim raporcie opracowanym wspólnie z Ricardo Energy & Environment przedstawiono szczegółową analizę techniczną służącą do wsparcia elektryfikacji Kolei Indyjskich.

Liczba robotów na świecie rośnie. Azja przoduje w robotyzacji

Indie obecnie są na dobrej drodze pełnej elektryfikacji całej sieci kolejowy do końca 2023 roku. Oznacza to, że Koleje Indyjskie staną się największą zelektryfikowaną siecią kolejową na świecie. Z tego powodu proponowane rozwiązania mogą przyczynić się do zwiększonego wykorzystywania farm fotowoltaicznych w tym kraju. A tym samym Indie mogą stać się jednym z największych wygranych OZE na świecie.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button