Info z rynkuKolejowy

Autorskie wagony techniczne MPK Łódź

Mimo systematycznego zmniejszania się oferty przewozowej, łódzkie MPK nie ustaje w próbach poprawienia stanu infrastruktury, a także responsywności na jej defekty. W takim celu powstały trzy autorskie wagony spełniające różne funkcje na sieci łódzkich tramwajów. Wszystkie opierają się na konstrukcji klasycznego wagonu Konstal 805Na. Dodatkowo na swoim stoisku na targach TRAKO przedsiębiorstwo chwaliło się rozwiązaniami stosowanymi na ich rozjazdach, wykonanymi przez firmę zewnętrzną.

Pierwszy ze wspomnianych wagonów technicznych MPK Łódź to wprowadzony do technicznego użytku w 2019 roku wagon pomiarowy, dostosowany do sprawdzania parametrów torowiska, sieci trakcyjnej oraz urządzeń towarzyszących. Wyposażony został w urządzenia do pomiaru napięcia na sieci trakcyjnej, jej współpracy z pantografami, a nawet do pomiaru wysokości zawieszenia przewodów nad torami oraz działania systemu Vetra, sterującego zwrotnicami.

Zobacz także: Ruszyły testy tramwajów Variotram w Łodzi. Można je kupić za 4% ceny

Drugi, a właściwie trzeci chronologicznie (według broszury jeszcze nieukończony) wagon, to szlifierka do szyn. Wyposażona jest w zmodernizowany napęd, oparty na prądzie zmiennym. Sam mechanizm szlifowania będzie pneumatyczny, a w środku pojazdu znajdować się będzie kilkudziesięciolitrowy pojemnik z wodą do chłodzenia nagrzewającej się szyny trącej.

wagony techniczne MPK Łódź

Trzeci z wagonów, zaprezentowany na tegorocznych targach TRAKO, jest największą dumą przewoźnika. Dzięki zamontowanemu w środku agregatowi prądotwórczemu z silnikiem dieslowskim tramwaj może jechać bez napięcia na sieci i bez pantografu. Procent zasilania z agregatu można regulować, częściowo czerpiąc energię z niego, a częściowo z sieci. Dodatkowo tramwaj jest wyposażony w bocianie gniazdo, umożliwiające pracę na wysoko zawieszonych przewodach elektrycznych. Stanowisko bocianiego gniazda wymienne jest ze specjalnym pantografem, naoliwiającym przewody w sezonach zimowych tak, by nie pokrywały się szronem, który zagraża integralności układów elektrycznych i przekazowi prądu między siecią a zasilaniem tramwaju. Oprócz tego wagon posiada pług śnieżny, jednak jak twierdzi Jakub Gałęski, zastępca kierownika Zakładu Torów i Sieci MPK, jest on coraz mniej potrzebny w nizinnym łódzkim klimacie, w którym rzadko uświadcza się opady śniegu.

Inne powody do dumy

Poza wagonem technicznym łódzki przewoźnik zaprezentował na targach również system automatycznego przestawiania zwrotnic, wykonany przez Elektroline – czeską firmę z polską siedzibą w Częstochowie. Oprócz automatycznego, wodoodpornego systemu napędowego zwrotnic, firma wyposażyła MPK w zautomatyzowany system zarządzania rozjazdami VETRA. Radiowa komunikacja między antenami zamontowanymi przy zwrotnicach a samym tramwajem zachodzi w częstotliwości 2,4GHz (tej samej, co szerokopasmowy internet LTE), co zapewnia szybką zmianę ustawienia szyn i umożliwia tramwajowi poruszanie się ze stałą prędkością nawet do 100 km/h (choć w Polsce nawet metro nie jeździ tak szybko).

Zobacz także: Lotnisko w Łodzi może stać się wyłącznie portem cargo

System, dzięki informatycznym rozwiązaniom, przypisującym każdej linii tramwajowej wartość odpowiadającą ustawieniu zwrotnicy, likwiduje konieczność używania przez motorniczego podręcznego urządzenia radiowego, co pozwala mu się lepiej skupić na sytuacji na jezdni oraz prowadzeniu tramwaju.

Łódź nie jest jedynym miastem, w którym zastosowany został system VETRA. Obecny jest on także w Poznaniu, Gdańsku czy Bydgoszczy.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button