
Z okazji 20-lecia spółki PKP Intercity, przedstawiciele ogłosili nowe plany inwestycyjne. W ciągu najbliższych lat planowany jest zakup nowego taboru oraz prace modernizacyjne.
Jak będą wyglądać „pociągi przyszłości”?
W ramach programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka Skarbu Państwa planuje zainwestować 19 mld zł. W lipcu PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Planowane jest wyprodukowanie piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. W skład pociągów typu push-pull wchodzą lokomotywa oraz wagony, z których ostatni pełni funkcję wagonu sterowniczego. Sterowanie odbywa się przez lokomotywę, gdy pociąg jest ciągnięty, natomiast gdy jest pchany, sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego. Według planów ogłoszonych z okazji jubileuszu flota ma zostać wzmocniona 38 składami wraz z 45 lokomotywami. Nowe wagony mają poruszać się po trasach międzyaglomeracyjnych. Pociągi mają być dostosowane do prędkości 200 km/h.

Zobacz także: Autorskie wagony techniczne MPK Łódź
Inwestycje w kolej w PKP Intercity
Zainwestowane środki finansowe w ramach programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” mają podnieść satysfakcję konsumentów. Planowane jest również przeprowadzenie badań potrzeb grup klientów pod kątem rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull. Aktualnie spółka Skarbu Państwa czeka na wnioski wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Oferty można składać w ostatnim kwartale 2021 roku, rozstrzygnięcie postępowania ma nastąpić w pierwszym kwartale 2022 roku.

Według przedstawicieli spółki, do 2030 roku cały tabor ma być nowy lub zmodernizowany. Część finansowania ma pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, a część ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W pierwszym kwartale spółka planuje ogłosić kolejny przetarg na 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów. Przedstawiciele PKP podkreślają, że kluczową cechą nowych pociągów jest duże zróżnicowanie wagonów, aby ułatwić podróż osobom z niepełnosprawnościami. Nowe zamówienie ma objąć wagony pierwszej i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, restauracyjne oraz dostosowane do przewozu rowerów. Nowy koncept ma objąć również wagony dzienno-nocne, które mają zostać zaprojektowane według nowoczesnych standardów.
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz