PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę na modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym między Miechowem a Batowicami w Krakowie. Dzięki temu projektowi PKP znacząco usprawni połączenie z Krakowa w kierunku północnym, poprawi jego bezpieczeństwo oraz niezawodność ruchu pociągów.
PKP usprawni połączenie z Krakowa do Kielc i Warszawy
Umowa zawarta pomiędzy PKP PLK a Zakładami Automatyki KOMBUD zakłada modernizację systemu sterowania ruchem na około 45 kilometrach linii kolejowej nr 8 oraz na ponad 2 kilometrach linii kolejowej nr 95. Prace obejmować będą instalację nowoczesnych urządzeń do sterowania ruchem kolejowym oraz wymianę kabli i światłowodów. Nowy system umożliwi zdalne zarządzanie ruchem pociągów między stacjami Kraków Batowice, Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Dodatkowo, wykonawca projektu zainstaluje nowe urządzenia sterujące na 7 przejazdach kolejowo-drogowych.
PKP PLK przekonuje, że modernizacja oraz implementacja nowego systemu zarządzania usprawnią połączenie z Krakowa w kierunku Kielc, Warszawy i Trójmiasta oraz poprawią przepływ ruchu i podniosą niezawodność na istotnym fragmencie trasy kolejowej. Projekt o wartości ponad 163 milionów złotych netto ma zostać zakończony do połowy 2026 roku.
Czytaj też: Intercity zamontuje syreny na pociągach! Słychać wycie? Znakomicie!
KPO zasili polską kolej
Projekt „Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów – Etap I”, finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy, przyniesie pozytywne efekty dla transportu kolejowego w całym kraju. Inwestycje prowadzone przez PKP PLK powinny znacząco poprawić jakość infrastruktury kolejowej, zmniejszając ryzyko wystąpienia awarii oraz zwiększając bezpieczeństwo na kluczowych fragmentach linii kolejowych, istotnych zarówno dla przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
Czytaj też: Polska przestaje być tanim krajem. Nasz motor napędowy gospodarki słabnie
KPO otwiera przed sektorem logistyki szanse na realizację projektów związanych z ekologicznym transportem i cyfryzacją. Za sprawą środków na zieloną transformację, Polska może rozwijać projekty wprowadzające zero- i niskoemisyjne rozwiązania transportowe, co będzie miało kluczowe znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego kraju. Z drugiej strony, inwestycje w cyfryzację umożliwią implementację nowych technologii, takich jak systemy zarządzania flotą czy automatyzacja magazynów, co z kolei zwiększy efektywność i przewidywalność procesów logistycznych. Takie strategiczne podejście do ekologii i cyfryzacji nie tylko wpłynie na zwiększenie konkurencyjności polskiej logistyki na rynkach międzynarodowych, ale również może uczynić z Polski lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i innowacji technologicznych.
Na co pójdą pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy dla logistyki?