Amazon ukarany ogromną grzywną! Włosi nie mieli litości
Amazon zakwestionował decyzję i oświadczył, że planuje odwołać się od kary
Gigant e-commerce Amazon został ukarany ogromną grzywną w wysokości 10 milionów euro za nieuczciwe praktyki handlowe. Kara nałożona przez włoski organ antymonopolowy AGCM dotyczy dwóch spółek z grupy: Amazon Services Europe i Amazon EU.
Amazon ukarany ogromną grzywną przez Włochów
To nie pierwszy raz, kiedy gigant e-commerce spotyka się z krytyką w Europie. Wcześniej niemiecki organ nadzoru antymonopolowego FCO badał działalność Amazona w tamtym kraju i ewentualnych naruszeń prawa. Później Amazon został ukarany grzywną w wysokości 746 milionów euro przez Unię Europejską za niezgodne z prawem targetowanie reklam.
Czytaj też: Ogromna kara dla Amazon! Prezes UOKiK nie miał litości!
W tym samym roku włoski AGCM nałożył na Amazon rekordową karę w wysokości 1,13 miliarda euro. Kara ta dotyczyła Fulfilment by Amazon, który według włoskiego regulatora nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku i szkodził konkurentom.
Per un’ampia selezione di prodotti, Amazon pre-imposta l’opzione “acquisto periodico” anziché “acquisto singolo”, limitando così la libertà di scelta dei consumatori.
Scopri di più ➡ https://t.co/OYPNgN2jmD#agcm #antitrust pic.twitter.com/fKW2W2bcTM— Autorità Antitrust (@antitrust_it) April 24, 2024
Najnowsza kara dotyczy jednak innej sprawy, a dokładniej „powtarzającego się zakupu”, czyli automatycznego ustawienia opcji „Subskrybuj i oszczędzaj” dla szerokiego zakresu produktów na stronie Amazon Italy. Według AGCM, opcja ta została dodana jako podstawowy wybór zarówno przy produktach sprzedawanych bezpośrednio przez Amazon, jak i przez sprzedawców zewnętrznych. W ten sposób konsumenci byli bardziej skłonni do wyboru regularnych dostaw niż jednorazowych zakupów.
Automatyczne ustawienie opcji powtarzającego się zakupu skłania do okresowego kupowania produktu – nawet bez rzeczywistej potrzeby – ograniczając tym samym wybór. Ponadto, zachowanie grupy zostało uznane za niezgodne ze standardami zawodowej staranności, ponieważ operator o takim znaczeniu jak Amazon powinien budować interfejsy online dla procesów zakupowych, które pozwalają konsumentom dokonywać wolnych i świadomych wyborów handlowych – przekazał włoski organ.
Amazon planuje odwołać się od kary
Opcja „Subskrybuj i oszczędzaj” pozwala klientom planować okresowe dostawy artykułów codziennego użytku z dodatkową zniżką w stosunku do ceny pojedynczego zakupu. Amazon zakwestionował decyzję i oświadczył, że planuje odwołać się od kary.
Czytaj też: W europejskim przemyśle wciąż trwa posucha, bo konsumpcja leży i kwiczy
Klienci codziennie korzystają z opcji „Subskrybuj i oszczędzaj„, oszczędzając pieniądze i czas na regularnych dostawach produktów, których regularnie używają. Od czasu jej wprowadzenia we Włoszech klienci na Amazon zaoszczędzili ponad 40 milionów euro dzięki zamówieniom Subscribe and Save. Naszym priorytetem zawsze było zdobycie i utrzymanie zaufania klientów, i będziemy nadal pracować ciężko, aby zapewnić klientom doświadczenie zakupowe przy niskich cenach, wyborze i szybkiej dostawie – przekazała firma.
Znajdziesz nas w Google News