Kryzys związany z nieprawidłowościami przy montażu samolotów 737 MAX spowodował ogromne straty Boeinga. Według informacji od konkurencyjnego Airbusa, amerykański Boeing stracił prawie cztery miliardy dolarów gotówki i to tylko w pierwszym kwartale.
Straty Boeinga są ogromne
Po incydencie z samolotem linii Alaska Airlines i wykryciu licznych problemów produkcyjnych, producent musiał ograniczyć dostawy swojego najważniejszego modelu samolotu i dodatkowo wypłacić gigantyczne rekompensaty liniom lotniczym za kilkutygodniowe uziemienie ich maszyn.
I sytuacja dla firmy nie byłaby taka alarmująca, gdyby nie fakt, że producent notował straty już od pięciu ostatnich lat, a najnowszy kryzys tylko pogłębił problemy Boeinga. Prezes koncernu Dave Calhoun przekazał w liście do pracowników, że firma przechodzi przez „krótkotrwały” trudny okres.
Czytaj też: Samoloty Boeinga mogą się rozpaść w locie! Producent miał tuszować błędy w montażu
Faktycznie światełkiem w tunelu może być fakt, że mimo strat i dużej utraty gotówki, sytuacja finansowa Boeinga nie jest aż tak zła, jak się obawiano. W pierwszym kwartale koncern stracił 3,9 miliarda dolarów. To ogromna suma, ale nadal o pół miliarda mniejsza niż przewidywali analitycy, a nawet dyrektor finansowy Brian West. Strata netto Boeinga wyniosła 355 milionów dolarów, czyli o 16 procent mniej niż rok wcześniej i tylko około połowy tego, ile przewidywali eksperci.
Boeing stock slid 2.8% on Wednesday after the company reported losses that were narrower than fear, but still reported negative free cash flow of nearly $4 billion as a result of the 737 Max crisis that has shaken the aerospace giant.https://t.co/vZerHO2bej pic.twitter.com/eb48krtmUR
— Cata Paul (@CataPaul2) April 25, 2024
Boeing wciąż przegrywa z Airbusem
Kiedy w styczniu tego roku na pokładzie samolotu linii Alaska Airlines odpadła część kadłuba, Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) zareagowała niemal natychmiast. Maszyny tego typu zostały uziemione do czasu technicznej inspekcji. Ponadto od czasu tamtego incydentu agencja śledzi procesy produkcyjne i kontroli maszyn.
Boeing nie wyszedł w pełni z kryzysu od czasu katastrof dwóch samolotów 737 MAX, w wyniku których śmierć poniosło łącznie 346 osób. Ponad 20-miesięczny zakaz lotów dla tej serii maszyn i problemy z innymi modelami spowodowały, że od marca 2019 roku producent pozostaje znacznie w tyle za swoim europejskim rywalem, Airbusem.
Czytaj też: Inflacja w USA coraz wyżej! Zduszenie jej może wiele kosztować
Europejski producent zwiększył produkcję swoich samolotów średniego zasięgu z rodziny A320neo do około 50 sztuk miesięcznie. Co więcej, prezes Airbusa Guillaume Faury chce zwiększyć produkcję tej serii do rekordowego poziomu 75 maszyn miesięcznie do roku 2026.
Comparing Boeing and Airbus airline incidents. pic.twitter.com/WB0vsDtOzG
— Massimo (@Rainmaker1973) April 22, 2024
Boeing stracił nie tylko pozycję największego na świecie producenta samolotów na rzecz Airbusa. Również wartość firmy na giełdzie znacząco ustępuje europejskiemu producentowi. Boeing jest obecnie wyceniany na około 98 miliardów euro, podczas gdy wartość Airbusa przekracza 128 miliardów euro.