KolejowyTransport

Koleje Indyjskie ogłosiły przetarg na 200 pociągów Vande Bharat

Państwowe Koleje Indyjskie ogłosiły przetarg na dostawę i utrzymanie kolejnych 200 zespołów trakcyjnych Vande Bharat Express, o szacunkowym koszcie 130 mld rupii (7,5 mld zł), w ramach strategii unowocześniania swojej floty pasażerskiej. Premier Narendra Modi chce, aby 75 składów pociągów Vande Bharat działało w całym kraju do 15 sierpnia 2023 roku, aby upamiętnić 75 lat niepodległości Indii.

Koleje Indyjskie kupują pociągi

Najnowsze przetargi mają wesprzeć rządowy plan wprowadzenia 400 szybkich pociągów do floty Kolei Indyjskich do końca lat 2024-25. Plan ten ogłosiła w lutym minister finansów Nirmala Sitharaman w swoim oświadczeniu budżetowym na lata 2022-23. Premier Narendra Modi chce, aby 75 składów pociągów Vande Bharat działało w całym kraju do 15 sierpnia 2023 roku, aby upamiętnić 75 lat niepodległości Indii. Koleje Indyjskie planują, że składy pociągów z wagonami z miejscami siedzącymi zastąpią Shatabdi Express i inne dzienne połączenia międzymiastowe. Natomiast wariant z wagonami sypialnymi zastąpiłby nocne usługi premium RajdhaniExpress.

Najnowsze przetargi obejmują dostawę dwóch 200 energooszczędnych pociągów, opisanych jako składy „czwartej generacji”. Będą one miały lekkie aluminiowe nadwozia i zostaną zaprojektowane do jazdy z maksymalną prędkością 200 km/h, w porównaniu do 160 km/h w przypadku wcześniejszych maszyn. Od zwycięskich oferentów oczekuje się ulepszenia istniejących obiektów oraz stworzenia dodatkowej infrastruktury w dwóch nominowanych jednostkach produkcyjnych: Integral Coach Factory w Chennai oraz Rail Coach Naveenikaran Karkhana w Sonipat w stanie Haryana. Oferenci będą również odpowiedzialni za rozwój zajezdni potrzebnych do utrzymania pociągów w ruchu. Określony czas dostawy wynosi 84 miesiące, przy czym w pierwszym roku należy dostarczyć minimum 30 pociągów, w drugim 40 maszyn i 50 pociągów począwszy od trzeciego roku.

Oczekujemy, że producenci będą potrzebowali około 18-20 miesięcy na wymyślenie prototypu, zanim będą mogli rozpocząć produkcję seryjną – wyjaśnił urzędnik indyjskiego Ministerstwa Kolei.

Według informatorów, rząd postrzega inwestycje w infrastrukturę kolejową jako sposób na wspieranie bazy logistycznej kraju i napędzanie wzrostu gospodarczego. Przewiduje wiele dodatkowych korzyści wynikających ze zwiększonych wydatków na kolej, w postaci ożywienia kluczowych sektorów przemysłu i tworzenia miejsc pracy dla bardziej aspirującej populacji.

Czytaj też: Indie: Aż 25% nowych pociągów może być zasilane energią słoneczną

Duże inwestycje w kolej

W kwietniu resort kolei ogłosił przetarg na zaprojektowanie i produkcję 200 składów pociągów Vande Bharat z wagonami sypialnymi do jazdy nocnej, które byłyby produkowane w ICF i Marathwada Rail Coach Factory w Latur w Maharashtrze. Termin składania ofert w tym przetargu został niedawno przedłużony do października. W kwietniowym przetargu dostawcy mieli możliwość zaproponowania wagonów stalowych lub aluminiowych, natomiast w najnowszym przetargu określono, że pozostałe 200 pociągów musi mieć nadwozia z lekkiego aluminium.

Koleje Indyjskie zaprosiły również czołowych dostawców taboru kolejowego do opracowania floty 100 pociągów z wagonami sypialnymi typu push-pull, które miałyby dwa końcowe wagony energetyczne zamiast trakcji rozproszonej stosowanej w składach pociągów Vande Bharat. Te zespoły trakcyjne, zaprojektowane do jazdy z prędkością 200 km/h, miałyby przegubowe wagony doczepne z aluminiowym nadwoziem. Oczekuje się, że pociągi te zostaną wdrożone na głównych trasachDelhiMumbai i DelhiKalkuta, które mają zostać przebudowane i ponownie przystosowane do prędkości 160 km/h, a docelowo 200 km/h.

Duże przetargi na zakup składów pasażerskich nowej generacji są częścią rządowej strategii zwiększania wydatków kapitałowych Kolei Indyjskich do rekordowych poziomów. Wydatki w sektorze kolejowym wzrosły prawie pięciokrotnie od 2014 roku, z około 500 mld rupii (29 mld zł) do 2,4 bln rupii (142 mld zł) rocznie. Oprócz przetargów na pociągi pasażerskie, Koleje Indyjskie uruchomiły również program zakupu prawie 75 tysięcy wagonów towarowych w ciągu trzech lat, których koszt szacuje się na 270 mld rupii (15,5 mld zł). Wezwały również do składania ofert na łączną kwotę ponad 1 bln rupii (58 mld zł) na 1 200 lokomotyw elektrycznych o mocy 9 000 KM i 800 o mocy 12 000 KM.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Air India zatrudnią emerytowanych pilotów, by obsadzić nowe samoloty

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button