E-commerce

Amazon podnosi ceny. Coraz wyższe koszty logistyczne

W obecnych warunkach gospodarczych amerykański gigant e-commerce zadecydował o podniesieniu cen. Pomimo że Amazon się rozrasta, koszty logistyczne są coraz wyższe. 

Amazon – coraz wyższe koszty logistyczne

Amazon szykuje nowe podwyżki. Pół roku po podniesieniu opłaty abonamentowej dla członków Prime w Stanach Zjednoczonych, gigant e-commerce planuje podobne posunięcie dla członków European Prime. Nowe ceny wejdą w życie w połowie września.

Amazon pobiera różne stawki w Europie, w zależności od rynku. Ceny dla członków European Prime wzrosną od 13% do ponad 40%. Członków z Francji, Hiszpanii i Włoch czekają najwyższe podwyżki.

Zobacz także: Amazon prezentuje nowego robota. Proteus ma zastąpić wózki widłowe

Na poniższym wykresie można prześledzić rosnące koszty logistyczne korporacji Amazon na przestrzeni lat. Gwałtowny wzrost kosztów odnotowano w latach 2009-2021, kiedy koszty wysyłki i realizacji wzrosły prawie 40-krotnie. Według oficjalnych danych w minionym roku koszty wysyłki zamówień, które obejmują centra sortowania i dostawy oraz koszty transportu, wyniosły 76,7 miliarda dolarów, natomiast koszty realizacji (koszty operacyjne i personelu centrów logistycznych) kolejne 75,1 miliarda dolarów. Co prawda przychody wzrosły w analogicznym okresie niemal 20-krotnie, jednak to nie wystarczyło, aby zrównoważyć wzrost kosztów logistyki. Dla porównania w 2009 roku koszty wysyłki i realizacji zamówień stanowiły 15,6% sprzedaży netto. Do 2021 roku udział ten wyniósł 32,9%.

Statista

Zobacz także: Amazon wchodzi na nowy rynek. Pojawiają się obawy o bezpieczeństwo danych

Skąd te podwyżki? To zależy od rynku

Amazon inaczej tłumaczy podwyżki, w zależności od rynku. W Niemczech wzrost cen argumentowany jest  „ogólnym i znacznym wzrostem kosztów spowodowanym inflacją”. W Wielkiej Brytanii natomiast uzasadnia się pierwszy wzrost od 2014 roku wzrostem liczby produktów i usług dostępnych dla abonentów. W ciągu ostatnich lat Amazon regularnie dodawał kolejne korzyści dla członków Prime. Klienci mogli cieszyć się m.in. darmową wysyłką, streamingiem muzyki i wideo czy transmisjami sportowymi.

Jak wskazuje analiza Consumer Intelligence Research Partners, Amazon pod koniec 2021 roku miał 172 miliony członków Prime, a więc o 30 milionów więcej niż na początku pandemii w 2020 roku.

Amazon wydzierżawi część swoich magazynów. Sprzedaż online osłabła

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button