E-commerce

Amazon odnotował stratę w wysokości 3,8 miliarda dolarów

Mimo iż przychody Amazon w Ameryce Północnej wrosły o 8% rok do roku, koszty operacyjne giganta e-commerce wzrosły do 112,8 mld dolarów, czyli o ponad 13% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 r. Sumarycznie Amazon odnotował stratę w wysokości 3,8 miliarda dolarów.

Amazon odnotował stratę kwartalną

Amazon odnotował pierwszą kwartalną stratę od 2015 r. Pomimo wzrostu całkowitych przychodów firmy, sprzedaż e-commerce giganta spadła, a koszty wzrosły. W I kwartale 2022 roku Amazon odnotował 116,444 mld dolarów przychodu, co oznacza wzrost o około 7% w porównaniu do 108,518 mld dolarów w tym samym okresie w 2021 roku. Mimo wzrostu przychodów Amazon odnotował stratę netto w wysokości 3,844 mld dolarów, w porównaniu do zysku netto w wysokości 8,107 mld dolarów rok temu.

Wyniki sprzedaży w Ameryce Północnej były podobne – sprzedaż netto wyniosła 69,244 mld dolarów, co oznacza wzrost o około 8% w porównaniu z 64,366 mld dolarów rok wcześniej. Międzynarodowa sprzedaż netto spadła do 28,759 mld dolarów, co oznacza spadek o 6% z 30,649 mld dolarów rok wcześniej. Przychody z handlu elektronicznego spadły w kwartale o 3% do 51,129 mld dolarów z 52,901 mld dolarów w I kwartale 2021 r., kiedy to rządowe czeki stymulacyjne oraz skutki pandemii COVID-19 zwiększyły popyt na usługi sprzedawców internetowych.

Strata netto w I kwartale 2022 r. obejmuje stratę z wyceny przed opodatkowaniem w wysokości 7,6 mld dolarów w kosztach nieoperacyjnych z inwestycji Amazon w akcje zwykłe Rivian Automotive. Całkowite koszty operacyjne w kwartale wzrosły do 112,775 mld dolarów, co oznacza wzrost o ponad 13% z 99,653 dolarów rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2022 roku koszty realizacji zamówień wyniosły 20,271 mld dolarów, co oznacza wzrost o prawie 23% z 16,530 dolarów rok wcześniej. Aby złagodzić skutki rosnących kosztów, Amazon wprowadził w czwartek 5% opłatę paliwową dla niezależnych sprzedawców na swojej stronie internetowej, którzy korzystają z jego usług spedycyjnych.

Czytaj też: Przełom w logistyce Amazon dzięki usłudze „Kupuj z Prime”

Rosną koszty operacyjne Amazona

Przychody operacyjne w pierwszym kwartale spadły do 3,669 mld dolarów, co oznacza spadek o 58,4% z 8,865 mld dolarów w 2021 roku. Wyniki operacyjne firmy Amazon byłyby ujemne, gdyby nie wyniki jednostki Amazon Web Services (AWS) zajmującej się przetwarzaniem danych w chmurze. Przychody AWS wzrosły o 37% rok do roku do 18,441 dolarów w porównaniu z 13,503 dolarów. Dochód operacyjny jednostki wyniósł 6,518 mld dolarów, co oznacza wzrost o 57% z 4,163 mld dolarów w I kwartale 2021 roku.

Podczas telekonferencji z analitykami, która odbyła się 28 kwietnia, Brian Olsavsky, dyrektor finansowy firmy Amazon, powiedział, że w pierwszym kwartale firma zatrudniała zbyt wielu pracowników i miała za dużo powierzchni magazynowej, głównie z powodu szybkiego zatrudniania i rozbudowy magazynów w czasie pandemii. Powiedział, że Amazon podejmuje kroki w celu dostosowania swoich działań, ale nie podał szczegółów.

Choć koszty firmy rosną, Amazon podkreśla, że popyt konsumencki pozostaje silny. Olsavsky powiedział, że Amazon „nie widzi spadku” w popycie konsumenckim, ale pozostaje czujny na potencjalny wpływ inflacji na wydatki konsumentów. Olsavsky potwierdził również, że Amazon zorganizuje swoją coroczną akcję wyprzedażową Prime Day w lipcu tego roku.

Amazon miał pełen wyzwań kwartał. Jednak wyzwania, przed którymi stoi firma, są wspólne dla całego sektora detalicznego. Presja inflacyjna oraz rosnące koszty wysyłki i logistyki wywierają presję na sprzedawców detalicznych i marki w całej branży – mówi Deren Baker, dyrektor generalny Edge by Ascential, firmy zajmującej się danymi dotyczącymi rynku e-commerce.

Czytaj też: Amazon wydaje na badania i rozwój 5 razy więcej niż cała Polska

Amazon planuje zainwestować miliard dolarów w logistykę i robotykę

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button