Podróżujący z Kaszub będą mogli jeszcze sprawniej dotrzeć do Trójmiasta, korzystając z nowych peronów, które przeszły gruntowną modernizację. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o uruchomieniu przetargu na realizację prac budowlanych związanych z rozbudową linii kolejowej nr 201 pomiędzy Somoninem a Gdańskiem Osową, wraz z elektryfikacją odcinka linii kolejowej nr 229 między Glinczem a Kartuzami. Finansowanie modernizacji linii 201 zostanie pokryte ze środków budżetu państwa, natomiast przebudowa linii kolejowej 229 zostanie sfinansowana z programu FEnIKS.
Rusza przebudowa linii kolejowej nr 201
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie zadania pod tytułem „Etap B – Prace konstrukcyjne na odcinku linii kolejowej nr 201 między Somoninem a Gdańskiem Osową w ramach projektu „Działania na odcinku Kościerzyna – Gdynia”, wraz z uwzględnieniem procesu elektryfikacji linii kolejowej nr 229 w ramach etapu II projektu „Działania na odcinku Glincz – Kartuzy”.
Przetarg dotyczy modernizacji ponad 28 kilometrów trasy kolejowej linii nr 201. Przebudowa tej linii kolejowej obejmuje budowę dodatkowego toru oraz elektryfikację. To kluczowe posunięcie, które przyczyni się do znaczącego zwiększenia przepustowości na tej linii, co z kolei pozwoli na wdrożenie większej ilości jednostek elektrycznych. Pasażerowie zyskają wygodniejszy dostęp do pociągów, dzięki rozbudowaniu peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Planowane są również nowe miejsca parkingowe i udogodnienia dla rowerzystów.
Czytaj też: Intercity szykuje inwestycje w Poznaniu! Co planuje przewoźnik?
Większy komfort pasażerów i krótszy czas podróży
Przebudowane lub zmodernizowane zostaną także 54 różne struktury inżynieryjne, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w miejscowości Barniewice, nad torami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pasażerowie zyskają ułatwiony dostęp do usług kolejowych dzięki stworzeniu podziemnego przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz wybudowaniu kładki nad torami na przystanku Żukowo. Obydwa obiekty zostaną dodatkowo wyposażone w windy. Powstanie także nowy system sterowania ruchem kolejowym, w tym nastawnia w Glinczu i Żukowie. W zakres projektu wchodzi również plan elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 229 między Glinczem a Kartuzami, a także linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w strefie stacji Kartuzy, obejmujący także nowo budowany odcinek tej linii o długości 3,2 km.
Modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy do Trójmiasta zapewni nową jakość podróżowania koleją mieszkańcom tej części woj. pomorskiego. Do stolicy regionu dojadą szybciej najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. Realizacja inwestycji ma również duże znaczenie dla rozwoju portu morskiego w Gdyni, do którego będą mogły dojechać dłuższe i cięższe pociągi, które zabiorą więcej ładunków – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Czytaj też: Wysoka inflacja i ogromne koszty zniechęcają firmy do inwestowania!
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu koniecznych zezwoleń, pociągi pasażerskie na tej linii będą mogły osiągnąć prędkość aż do 140 km/h (w porównaniu do aktualnych 120 km/h), natomiast pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h (obecnie 80 km/h). Dzięki temu skróci się czas podróży pociągami regionalnymi na odcinku między Kościerzyną a Gdańskiem Osową o około 12 minut. Zakończenie całego projektu planowane jest na 2027 rok.
Pomorze wyda pół miliarda złotych na nowe elektryczne pociągi