Zarząd województwa pomorskiego zainwestuje ponad 500 milionów złotych z Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 w nowe elektryczne pociągi do obsługi lokalnych przewozów pasażerskich. Z nowego taboru skorzysta rocznie 15,6 miliona podróżujących.
Pomorze kupi nowe elektryczne pociągi
Zarząd województwa pomorskiego zatwierdził plan dotacji na nabycie nowoczesnych składów kolejowych z napędem elektrycznym, przeznaczonych do obsługi lokalnych podróży pasażerskich. Pełna suma przedsięwzięcia wynosi ponad 858 milionów złotych, z czego ponad 523 miliony złotych to wsparcie finansowe z funduszy europejskich.
Zakup nowoczesnego taboru przyczyni się do poprawy oferowanych usług przewozowych, a tym samym spowoduje wzrost liczby pasażerów. Będzie on m. in. przystosowany do przewozu osób ze szczególnymi potrzebami. Szacuje się, że z zakupionego taboru będzie korzystało 15,6 mln osób rocznie – wskazano w komunikacie pomorskiego urzędu marszałkowskiego.
Projekt obejmuje nabycie dwudziestu trzech jednostek elektrycznych. Nowe elektryczne pociągi wyjadą na pomorskie tory przed zakończeniem sierpnia 2026 roku. W chwili obecnej, flota pojazdów elektrycznych odpowiedzialnych za przewozy lokalne ma przeciętnie ponad 27 lat. Najstarszy z eksploatowanych składów ma już 53 lata stażu.
Czytaj też: PKP Intercity zakupi aż 46 nowych lokomotyw elektrycznych
Pomorze kupiło kolejne Impulsy
Zaledwie kilkanaście temu zarząd województwa pomorskiego podpisał umowę z nowosądecką firmą NEWAG na dostawę co najmniej 36 składów Impuls. Według harmonogramu w tym roku na pomorskie tory ma wyjechać 8 pociągów. Z kolei w przyszłym roku NEWAG dostarczy 8 pociągów. Kolejne składy trafią na Pomorze w kolejnych dwóch latach.
Kupując tak nowoczesne składy, chcemy konsekwentnie rozwijać transport kolejowy i poprawiać jakość podróży. Jeśli pieniądze unijne zostaną odblokowane, uruchomiona zostanie opcja zawarta w przetargu. A to oznacza, że kupimy 10 kolejnych pociągów. Łącznie to aż 45 składów – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego – mówi marszałek województwa pomorskiego.
Czytaj też: Pływający terminal w Gdańsku: ORLEN dywersyfikuje dostawy
Każdy z pociągów ma kosztować niespełna 35 mln zł i przeznaczony będzie do obsługi połączeń regionalnych. Wyposażony będzie podobnie jak inne Impulsy, w klimatyzację, system informacji pasażerskiej sieć Wi-Fi. Zostanie wydzielona również przestrzeń do przewozu rowerów. Dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się zostaną wyznaczone specjalne miejsca siedzące.
2 Komentarze