
Air China odebrały dostawę swojego dwudziestego samolotu Airbus A350-900. Najnowsza dostawa zwiększa całkowitą liczbę samolotów we flocie do 477. Od połowy 2021 roku Airbus dostarcza swoje A350 za pośrednictwem Centrum Kompletacji i Dostawy Samolotów szerokokadłubowych (C&DC) w Tianjin.
Air China odebrały nowy samolot Airbus A350-900
Air China odebrały dostawę swojego dwudziestego samolotu Airbus A350-900. Według informacji AIB Family Flights najnowszy samolot, który dołączył do floty chińskiego przewoźnika, jest zarejestrowany jako B-32AL z numerem seryjnym producenta (MSN) 504.
Samolot ten został po raz pierwszy zauważony podczas uruchamiania silnika i kontroli kołowania w lutym i w tym samym miesiącu odbył swój pierwszy lot próbny. Trzecim lotem był lot z Tuluzy (TLS) do Tianjin (TSN) w marcu. Dodatkowe loty testowe A350 odbyły się w Tianjin we wrześniu i w październiku, zanim samolot został dostarczony do Air China 20 października.
Dlaczego więc samolot trafił do Tianjin w Chinach, zanim został oficjalnie dostarczony do Air China? Airbus ma w Tianjin duży zakład – linię montażu końcowego (FAL) dla rodziny A320. Obok linii montażu samolotów wąskokadłubowych znajduje się tam też centrum kompletacji i dostaw nadwozi samolotów szerokokadłubowych. Airbus twierdzi, że centrum „zajmuje się wykańczaniem samolotów, w tym instalacją kabin, malowaniem samolotów i lotami testowymi, a także dostawą samolotu do klienta”.
Czytaj też: Duże chińskie linie lotnicze wznowiły loty międzynarodowe
Airbus wzmacnia relacje z Chinami
Obiekt został otwarty we wrześniu 2017 roku, skupiając się na ukończeniu szerokokadłubowego samolotu A330. Relacje Airbusa z Chinami zostały dodatkowo wzmocnione w 2019 r. podczas wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Państwie Środka. To właśnie podczas tej wizyty protokół ustaleń (MoU) dotyczący dalszego rozwoju współpracy przemysłowej został podpisany w Pekinie przez He Lifenga, przewodniczącego Narodowej Komisji Rozwoju i Reform (NDRC) Chin, oraz Guillaume’a Faury’ego, dyrektora generalnego Airbusa. Protokół ustaleń zapowiadał, że Centrum Kompletacji i Dostawy Samolotów (C&DC) rozszerzy swoje możliwości o samoloty A350. Już dwa lata później, w 2021 roku, pierwszy A350 ukończony w Tianjin C&DC został dostarczony do China Eastern.
Jak już wspomniano, Air China ma obecnie w swojej flocie 477 samolotów, z czego 20 to maszyny Airbus A350-900. Kolekcja samolotów przewoźnika jest jednak bardziej zróżnicowana. W rzeczywistości przewoźnik posiada 53 A330, które są mieszanką modeli -200 i -300. Jeśli chodzi o Boeingi, przewoźnik eksploatuje 787 i 777. Ponadto jest jednym z niewielu przewoźników, którzy nadal używają Boeinga 747 – w tym nowszego 747-8i.
Czytaj też: Chiny radzą sobie coraz gorzej, więc zaprzestały publikacji danych
Jeden komentarz