KolejowyTransport

Kolejowy ruch towarowy w USA mocno w dół. Powód? Inflacja

Obawy o inflację mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wzrostu lub spadku wolumenu

Kolejowy ruch towarowy w USA w 2022 r. był niższy niż w 2021 r. Powodem spadku były obawy o recesję gospodarczą i niską jakość usług kolejowych. Według danych Stowarzyszenia Kolei Amerykańskich (Association of American Railroads), w 2022 roku amerykańskie koleje towarowe obsłużyły około 25,4 miliona ładunków i jednostek intermodalnych, co oznacza spadek o 2,8% w stosunku do 2021 roku.

Kolejowy ruch towarowy w USA znacznie spadł

Kolejowy ruch towarowy w USA w zakresie ładunków samochodowych był niższy o 0,3%, spadając do prawie 12 milionów ładunków. Z kolei wolumen przewozów intermodalnych spadł o 4,9% do około 13,4 miliona kontenerów i przyczep.

Podczas gdy wolumen węgla wzrósł o 2,7% do 3,4 miliona ładunków, a wolumen minerałów niemetalicznych – obejmujący tłuczeń, piasek i żwir – wzrósł o 3,7% do 1,6 miliona ładunków, wolumen chemikaliów był mniej więcej taki sam, utrzymując się na poziomie prawie 1,7 miliona ładunków. Przewozy zboża spadły o 4,2% do 1,1 miliona ładunków, a przewozy rud metali i minerałów spadły o 6,6% do prawie 1,1 miliona ładunków.

Rynki kolejowe zawsze ewoluują, a rok 2022 nie był wyjątkiem. Ładunki węgla w 2022 r. rosły solidnie, głównie dlatego, że wyższe ceny gazu ziemnego sprawiły, że produkcja energii elektrycznej z węgla stała się bardziej konkurencyjna. Jednak te same wyższe ceny gazu ziemnego, wraz z innymi czynnikami zakłócającymi rynek, zaszkodziły kolejowym przewozom chemicznym, ponieważ gaz ziemny jest kluczowym surowcem do produkcji chemicznej – powiedział starszy wiceprezes AAR, John T. Gray.

Nie wiadomo, w jakim stopniu zakłócenia w ruchu kolejowym przyczyniły się do spadku przewozów w 2022 r. Czynniki niezwiązane z usługami, takie jak poziom zbiorów zbóż w USA, wysokie ceny gazu ziemnego i obawy o inflację mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wzrostu lub spadku wolumenu.

Ładunki zboża w 2022 roku były nieco wyższe niż średnia roczna w ciągu ostatniej dekady, ale spadły w ujęciu rocznym, ponieważ 2021 był najlepszym rokiem dla ładunków zboża od 2008 roku. Wolumen intermodalny w 2022 roku był szóstym najlepszym w historii, ale spadł w stosunku do jeszcze silniejszego 2021 roku – kontynuował Gray.

Czytaj też: Delta Rail uruchomi połączenie intermodalne z Francji do Niemiec

Niższy wolumen przewozów intermodalnych

Chociaż wolumeny przewozów intermodalnych w 2022 r. były zauważalnie niższe niż w 2021 r., były nie odstawały od danych z wcześniejszych lat. Wolumeny przewozów intermodalnych w 2021 r. wzrosły, ponieważ konsumenci utrzymywali popyt na zakupy online, który wzrósł w wyniku pandemii.

Wiceprezes AAR poinformował również, że ruch kolejowy w grudniu spadł o 4,8% do 1,7 miliona samochodów i jednostek intermodalnych, przy czym ładunki samochodów w USA spadły o 4,4% do 842 171 ładunków, a jednostki intermodalne w USA spadły o 5,2% do 900 213 kontenerów i przyczep.

Czytaj też: Impas na amerykańskim rynku nieruchomości. Z podobną sytuacją może zmierzyć się Europa

Intercity znów podnosi ceny biletów! Już nawet auto jest tańsze…

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button