KolejowyTransport

Największy czeski towarowy przewoźnik kolejowy kupi Vectrony

Trwa transformacja floty lokomotyw ČD Cargo. Największy czeski towarowy przewoźnik kolejowy zamówił w firmie Siemens Mobility dziesięć nowych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych Vectron MS. Dostawa planowana jest na drugą połowę 2024 roku. To wynik konkursu ogłoszonego w kwietniu tego roku.

ČD Cargo – największy czeski towarowy przewoźnik kolejowy

Lokomotywy będą miały maksymalną prędkość 160 km/h i posłużą do dalszej ekspansji przewoźnika za granicą. Największy czeski towarowy przewoźnik kolejowy pozyska wersję lokomotywy A54.

Od dawna mamy dobre doświadczenia z lokomotywami Siemens Vectron na czele naszych pociągów. Ich zakup umożliwił nam realizację jednego z czterech strategicznych filarów ČD Cargo, jakim jest ekspansja zagraniczna. Chcemy wykorzystać nowe lokomotywy do przewozu pociągów w kolejnych krajach o ciekawym potencjale – Holandii i Belgii – powiedział Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo.

ČD Cargo jest pierwszym klientem Siemensa w Czechach, który ma w swojej flocie Vectrona z homologacją na Belgię. Lokomotywy dla ČD Cargo zostaną wyprodukowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach i będą stopniowo przekazywane klientowi od drugiej połowy 2024 r. Lokomotywy posiadają jednolity europejski system sterowania pociągiem ETCS Level 2 Baseline 3 i są dopuszczone do eksploatacji w Belgii, Czechach, na Węgrzech, w Holandii, Niemczech, Polsce, Austrii i na Słowacji.

ČD Cargo eksploatuje już w swojej flocie 12 własnych lokomotyw Vectron MS (wariant A01), posiada dodatkowe lokomotywy w leasingu, a pod koniec ubiegłego roku zamówiło dwie lokomotywy Vectron AC z Diesel Power Module (DPM), które zostaną dostarczone w 2023 r. Największy czeski towarowy przewoźnik kolejowy będzie w sumie właścicielem 24 lokomotyw Siemens Vectron.

Największy czeski przewoźnik kolejowy ČD Cargo kupi lokomotywy Siemens Vectron 1
ČD Cargo

Czytaj też: Siemens Mobility rozbuduje egipską kolej. Kontrakt wynosi 8,1 mld euro

Więcej Traxxów do Vectronów

Jeszcze w tym roku flota lokomotyw interoperacyjnych ČD Cargo ma zostać powiększona o kolejne dziesięć maszyn TRAXX MS3 firmy Alstom (dawniej Bombardier). To wynik osobnego przetargu, przeprowadzonego w ubiegłym roku, a lokomotywy przeznaczone są dla austriackiego oddziału ČD Cargo. Na zakup lokomotyw przewoźnik otrzymał od rządu austriackiego dotację w wysokości 14% ceny zakupu z programu wspierania kolejowego transportu towarowego.

Oprócz nowego przetargu negocjujemy również zakup lokomotyw z umowy zawartej z Bombardierem (obecnie Alstom), w ramach której można skorzystać z prawa opcji na dostawę dodatkowych lokomotyw Traxx z pakietem Czechy, Słowacja, Niemcy, Austria, Polska i Węgry. Innymi słowy, kraje, w których już dzisiaj jesteśmy aktywni – mówił w kwietniu Tóth.

ČD Cargo coraz bardziej skupia się na transporcie międzynarodowym, a niedawno uzyskało licencję na działalność w Chorwacji.

Już 62% wszystkich naszych przewozów można zakwalifikować jako międzynarodowe – czyli rozpoczynają się, kończą lub tylko przejeżdżają przez nasz kraj. Nowe lokomotywy w barwach ČD Cargo należy teraz postrzegać jako generacyjną odnowę części naszej floty i oczywiście, nawet po wprowadzeniu ETCS, będą one coraz częściej widywane na czele naszych pociągów na liniach korytarzowych w Czechach – dodał Tóth.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Siemens wycofuje się z rosyjskiego rynku. Po ponad 170 latach

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button