
Rosja zamawia szybkie pociągi dla odrodzonego projektu nowej linii kolejowej Moskwa – Petersburg. Rosyjskie Koleje Państwowe (RZD) podpisały umowę z “Uralskie Lokomotywy” (Ural Locomotives) na dostawę dwóch przedprodukcyjnych zestawów pociągów dużych prędkości.
Rosja inwestuje w szybkie pociągi. Niestety tylko dwa
RZD podejmuje kolejną próbę rozbudowy nowej linii między dwoma największymi miastami w Rosji. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat podejmowano liczne próby modernizacji obecnie istniejącej linii między Moskwą a Petersburgiem, która jest intensywnie wykorzystywana przez pociągi pasażerskie, podczas gdy ruch towarowy często odbywał się na długich i kosztownych objazdach.
Projekt budowy nowej linii kolei dużych prędkości został oficjalnie uruchomiony w połowie marca podczas ceremonii położenia kamienia węgielnego. W wydarzeniu uczestniczył prezydent Władimir Putin, oczywiście za pośrednictwem wideokonferencji, bo obecnie rosyjski dyktator siedzi w bunkrze. Nowa trasa ma mieć długość 679 km i aż 14 stacji. Plan zakłada, że linia dziennie będzie obsługiwać do 42 pociągów w każdym kierunku, przewożąc do 14 milionów pasażerów rocznie. Podróż między dwoma miastami, oddalonymi od siebie o 700 kilometrów, ma trwać zaledwie 2 godziny i 15 minut.
Czytaj też: W Rosji brakuje lokomotyw. I pracowników. Ale za to bieda jest
Oczywiście sama linia to nie wszystko, bowiem potrzebne są odpowiednie pociągi. Jednak również o tym już pomyślano i Rosja zamówiła nowe szybkie pociągi od rodzimego producenta. Rosyjskie Koleje Państwowe (RZD) podpisały umowę z “Uralskie Lokomotywy” na dostawę zaledwie dwóch przedprodukcyjnych zestawów pociągów dużych prędkości. Jeśli się sprawdzą, przewoźnik najprawdopodobniej zamówi ich więcej.
Pociągi zostaną dostarczone w 2028 roku
Zestawy przedprodukcyjne o łącznej wartości 12 mld rubli (około pół miliona złotych) mają zostać dostarczone dopiero w 2028 roku. RZD będzie odpowiedzialne za dokumentację projektową, która obecnie jest opracowywana w jego Centrum Inżynierii Kolejowej. Przewoźnik przekazał, że wstępny projekt rosyjskiego pociągu został ukończony, a kluczowe decyzje dotyczące jego budowy zostały już podjęte.
Każdy pociąg będzie składał się z ośmiu wagonów z czterema klasami miejsc. Co ciekawe, zestawy mają mieć możliwość połączenia ze sobą w jeden długi pociąg. Maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów ma wynosić 360 km/h. Koszt całego projektu linii dużych prędkości obecnie szacowany jest na 2,12 biliona rubli (około 92 miliardy złotych).
Czytaj też: Rosja to wzór konserwatyzmu? Aborcje, narkotyki i rozwody
Choć rosyjskie media już pochwaliły się rozpoczęciem budowy linii, w rzeczywistości ostateczny projekt trasy nie został jeszcze ustalony. Większość dotychczasowych działań skupiła się na procedurach administracyjnych wymaganych do rozpoczęcia prac budowlanych.