Samolot transportowy należący do firmy logistycznej FedEx musiał awaryjnie lądować na lotnisku w Stambule. Informacje przekazane przez port lotniczy wskazały na problem z przednim podwoziem maszyny. Na szczęście nikt nie ucierpiał w wyniku tego incydentu, ale to już kolejna odnotowana w tym roku awaria Boeinga.
Awaria Boeinga w Stambule
Samolot leciał z Paryża. Na materiale wideo udostępnionym przez agencję prasową DHA widać, że Boeing wylądował bez wysuniętego podwozia i sunął przednią częścią kadłuba po płycie lotniska. Awaria Boeinga została wykryta tuż przed lądowaniem, co skłoniło załogę samolotu o poproszenie wieży kontroli w Stambule o zgodę na awaryjne lądowanie bez podwozia.
Czytaj też: Gigantyczne straty Boeinga! “Wyparowały” miliardy dolarów!
Według TRT, na pas startowy zostały wysłane służby ratownicze i straż pożarna. Tureckie ministerstwo transportu, opierając się na oświadczeniu pilota, potwierdziło, że powodem incydentu była usterka hydrauliczna w podwoziu.
🇹🇷 MORE FOOTAGE FROM AN EMERGENCY LANDING AT ISTANBUL AIRPORT
A FedEx Boeing 767 cargo plane, flying from Paris, executed an emergency landing at Istanbul Airport without its front landing gear deployed.
The incident, which occurred earlier today, led to no injuries.
Turkish… https://t.co/nU4aV631is pic.twitter.com/bVcQ4Incws
— Mario Nawfal (@MarioNawfal) May 8, 2024
Kryzys za kryzysem
Ten incydent wpisuje się w przerażający ciąg awarii samolotów Boeinga. Producent zmaga się z kryzysem od czasu tragicznych wypadków dwóch maszyn 737 MAX ponad pięć lat temu, w których zginęło 346 osób. Ponad 20-miesięczny zakaz lotów dla tej serii samolotów oraz problemy z innymi modelami, sprawiły, że od kilku lat producent znacząco odstaje od swojego europejskiego rywala, Airbusa.
Sprawy nie ułatwiają kolejne afery związane z firmą. W styczniu od prawie nowego Boeinga 737-9 MAX, należącego do linii Alaska Airlines, oderwała się część kadłuba. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) postanowiła przyjrzeć się procesom produkcji i kontroli bezpieczeństwa składanych maszyn. FAA zakazała również Boeingowi zwiększać produkcji swoich maszyn.
Czytaj też: Wielka Brytania stawia na Turcję. Nowa umowa handlowa początkiem odbicia gospodarczego?
Od tego czasu doszło do kilku mniejszych lub większych awarii innych samolotów producenta. Nie sposób również nie wspomnieć o dwóch tajemniczych zgonach byłych pracowników Boeinga i firm z nim współpracujących, którzy alarmowali o nieprawidłowościach przy produkcji i kontroli maszyn. Ich śmierć co prawda zakwalifikowano jako samobójstwo oraz nagły zgon w wyniku infekcji, ale sporej części osób to nie przekonało.
Pracownicy Boeinga fałszowali dokumenty?! FAA wszczyna śledztwo! W tle tajemnicze zgony