Info z rynkuMorskiTransport
Gorące newsy

Danish Shipping: Środki klimatyczne UE w „Fit for 55” są sprzeczne

Unijne plany wdrożenia przepisów „Fit for 55”, dotyczących ograniczenia emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę, mogą zostać utrudnione przez dwa środki klimatyczne UE, które słabo ze sobą współgrają. Tak wynika z nowego raportu przygotowanego na zlecenie Danish Shipping.

Środki klimatyczne UE powodują problemy dla siebie nawzajem

Droga do redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 r. może być trudniejsza, niż początkowo zakładano. W ramach unijnego ekologicznego pakietu legislacyjnego „Fit for 55„, dwa środki klimatyczne UE ukierunkowane na żeglugę mogą słabo ze sobą współgrać. Pokazuje to nowy raport przygotowany przez agencję badawczą i konsultingową CE Delft na zlecenie Danish Shipping.

Propozycje Komisji w obecnym kształcie wymagają poprawy i jednolitości. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że wymogi prawne stworzą przeszkody. To zła wiadomość i mamy nadzieję, że dzięki temu raportowi pomożemy temu zaradzić – mówi Maria Skipper Schwenn, dyrektor ds. klimatu, środowiska i bezpieczeństwa w Danish Shipping.

Problemy dotyczą dwóch inicjatyw, czyli „FuelEU Maritime” i „ETS” (unijny system handlu emisjami). W nadchodzących latach Fuel EU Maritime będzie wymagać od firm żeglugowych stosowania coraz większej ilości ekologicznego paliwa w swoich zbiornikach, a ETS (EU Emissions Trading System) określi cenę emisji CO2, aby zwiększyć wykorzystanie ekologicznych paliw.

Czytaj też: Lufthansa i Air France przeciwstawiają się unijnym planom klimatycznym

Środki klimatyczne UE trzeba ujednolicić

Według nowego raportu, oba środki klimatyczne UE będą powodować problemy dla siebie nawzajem. Podczas gdy FuelEU Maritime analizuje wszystkie gazy cieplarniane i cały łańcuch wartości paliw, ETS uwzględnia tylko dwutlenek węgla i tylko emisje podczas rzeczywistego spalania. W FuelEU Maritime oceniany jest całkowity ślad klimatyczny wydobycia, rafinacji, dystrybucji i wreszcie spalania, podczas gdy obliczenia klimatyczne dla ETS są prostsze.

Oba narzędzia zmniejszą emisję gazów cieplarnianych, ale jeśli mają działać optymalnie i przyczynić się do najbardziej efektywnej redukcji emisji, oba projekty ustaw muszą zostać dostosowane tak, aby lepiej do siebie pasowały – mówi Maria Skipper Schwenn.

Danish Shipping proponuje, aby system ETS dotyczył po prostu wszystkich gazów cieplarnianych i uwzględniał cały łańcuch wartości paliw. Organizacja odbyła już rozmowy w tej sprawie z negocjatorami UE z różnych krajów, członkami Parlamentu Europejskiego, grupami interesu i Komisją Europejską.

Ogólnie rzecz biorąc, sprawa wzbudza duże zainteresowanie i niezwykle ważne jest teraz zapewnienie, że niezbędne zmiany zostaną włączone do propozycji ETS – mówi Maria Skipper Schwenn.

Czytaj też: Kolejny raz w tym roku polskie elektrownie obciążone są rekordowo

Polecane artykuły

Back to top button