Inteligentne ładowanie aut może być kluczem do oszczędzania prądu
Wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV), głównym pytaniem dla operatorów sieci energetycznych, firm zajmujących się ładowaniem i rządów jest to, jak obsługiwać dziesiątki milionów pojazdów bez awarii lokalnych sieci lub wydawania miliardów na ich modernizację. Odpowiedzią może być inteligentne ładowanie aut.
Inteligentne ładowanie aut jest tańsze i mniej obciąża sieć
Mówiąc najprościej, inteligentne ładowanie aut pozwala właścicielom pojazdów elektrycznych na podłączenie się do sieci w godzinach szczytu, gdy ta jest przeciążona, bez pobierania energii przez pojazd aż do momentu poza szczytem, gdy sieć będzie mniej obciążona i mniej narażona na awarię. Rozwiązanie to odciąża sieć elektryczną, lepiej wykorzystuje energię odnawialną i pozwala kierowcom zaoszczędzić pieniądze. Bez tej opcji, miliony właścicieli pojazdów elektrycznych podłączających się do sieci po pracy, mogą przeciążyć lokalne sieci, powodując przerwy w dostawie prądu.
Powszechne przejście na pojazdy elektryczne będzie prawie niemożliwe bez inteligentnego ładowania – powiedział agencji Reuters Chris Pateman-Jones, dyrektor generalny brytyjskiej firmy Connected Kerb, demonstrując pilotażowy projekt publicznych ładowarek w londyńskiej dzielnicy Hackney.
Firma stworzyła aplikację mobilną Connected Kerb, za pomocą której można ustawić prędkość i czas ładowania auta, a także dokładną stawkę cenową za kilowat prądu.
To o wiele tańsze i prostsze – powiedział Ged O’Sullivan, 65-letni właściciel pubu, który dzięki Connected Kerb obniżył rachunki za ładowanie swojej hybrydy plug-in o 30%.
Czytaj też: Ceny energii elektrycznej w Hiszpanii osiągnęły historyczne wartości
Inteligentne ładowanie aut zamiast modernizacji sieci
Inteligentne ładowanie aut w publicznych ładowarkach stanowi poważne wyzwanie, ponieważ niewiele z nich jest dostępnych dla osób, które nie mogą ładować aut w domu, bo parkują na ulicy. Według raportu EY i Eurelectric, w samej Europie do 2035 roku potrzebnych będzie 9 milionów publicznych ładowarek, w porównaniu do 374 000 istniejących obecnie.
Niektórzy dostawcy energii w Wielkiej Brytanii oferują niższe stawki za prąd, dla inteligentnego ładowania w domu poza szczytem, ale niewielu właścicieli aut elektrycznych korzysta z tego rozwiązania. Firma Rightcharge szacuje, że inteligentne ładowanie aut pomogłoby zaoszczędzić brytyjskim kierowcom 10 miliardów funtów (13,5 miliarda dolarów) do 2030 roku.
Prawie 20% nowych samochodów sprzedanych w Holandii i prawie 12% w Wielkiej Brytanii w 2021 roku było w pełni elektrycznych. Wsparcie państwa sprawiło, że Norwegia znalazła się na czele elektryfikacji, gdzie auta elektryczne stanowiły prawie trzy czwarte sprzedaży w stolicy Oslo. Niektóre lokalne podstacje zostały zbudowane w latach 50. ubiegłego wieku i bez inteligentnego ładowania Oslo potrzebowałoby ogromnych, kosztownych modernizacji sieci. Serge Colle, globalny lider ds. zasobów energetycznych w EY, powiedział, że inteligentne i dwukierunkowe ładowanie jest lepsze niż „horrendalnie drogie” modernizacje sieci energetycznej.
Czytaj też: Sprzedaż samochodów w Norwegii. Ponad 80% to pojazdy elektryczne!
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze