E-commerce

Chińczycy na unijnym dywaniku! Komisja wszczyna postępowanie przeciwko AliExpress

KE sprawdzi, czy chińska platforma łamie unijne przepisy

Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko internetowemu gigantowi AliExpress. Chińskiej platformie internetowej zarzuca się niewystarczającą reakcję na nielegalne treści oraz narażanie zdrowia konsumentów.

Komisja Europejska wszczyna postępowanie przeciwko AliExpress

Komisja Europejska zaznaczyła, że przeprowadziła już wstępną analizę i to właśnie na podstawie tych wyników postanowiła wszcząć oficjalne postępowanie przeciwko AliExpress. Teraz KE formalnie sprawdzi, czy chińska platforma łamie unijne przepisy poprzez udostępnianie nielegalnych i pornograficznych treści.

Czytaj też: Chińczycy na dywaniku? KE domaga się wyjaśnień od AliExpress

Komisja twierdzi, że na platformie można znaleźć pewne produkty, które zagrażają zdrowiu konsumentów, na przykład podrabiane leki. Ponadto nie wszystkim użytkownikom umożliwia się zgłaszanie treści nielegalnych. Według KE AliExpress nie podejmuje również wystarczających działań przeciwko influencerom, które promują nielegalne lub szkodliwe produkty poprzez program partnerski.

Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego Unii Europejskiej, Thierry Breton, podkreśla, że „Ustawa o Usługach Cyfrowych nie dotyczy tylko mowy nienawiści, dezinformacji i cyberprzemocy”. Jej celem jest również zapewnienie usunięcia nielegalnych lub niebezpiecznych produktów sprzedawanych w UE przez platformy e-commerce, w tym rosnącej liczby podróbek leków i farmaceutyków sprzedawanych online, a potencjalnie zagrażających życiu lub zdrowiu klientów.

Dura lex, sed lex

Komisja już wcześniej wszczęła podobne postępowania przeciwko X (dawniej Twitter) i TikTok. Duże platformy internetowe są zobowiązane przez nowe unijne prawo dotyczące usług cyfrowych (DSA) do konsekwentnego zwalczania nielegalnych treści.

Od wejścia w życie tego prawa, władze w Brukseli wysłały kilku dużym platformom internetowym specjalne kwestionariusze. Firmy muszą za ich pomocą udzielić informacji między innymi na temat tego, jak chronią zdrowie psychiczne młodzieży.

Czytaj też: Inwestorzy odwracają się od Chin. Inwestycje zagraniczne umarły i są mniejsze niż w Polsce!

Chiński gigant e-commerce Alibaba od lat skupiał swoją uwagę na platformie AliExpress, by przyciągnąć europejskich klientów atrakcyjnie wycenionymi produktami z chińskich fabryk. W ostatnich latach popularność tej platformy spadła, częściowo z powodu długich czasów dostawy i europejskich przepisów. W czerwcu zeszłego roku Alibaba uruchomiła swoją platformę zakupową Tmall w Europie, rozpoczynając od Hiszpanii. W przeciwieństwie do AliExpress, który oferuje towary pochodzące z Chin, nowa platforma Tmall skoncentruje się na sprzedaży lokalnych marek dla miejscowych klientów.

Lobbyści Amazona już sobie nie polobbują. Wyrzucili ich z Parlamentu Europejskiego!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button