Transcash faktoring
Info z rynkuMorskiTransport

Port w Świnoujściu zostanie rozbudowany za 10 mld złotych!

Stanie się konkurencją dla Hamburga?

Czy port w Świnoujściu może stać się poważnym rywalem dla Hamburga? Rząd Polski ma ambitny plan, który miałby uczynić to możliwym. Wszystko dlatego, że inwestycje w nowy terminal kontenerowy i tor żeglugowy mają przekształcić port w Świnoujściu w strategiczną bazę obsługującą największe morskie kontenerowce.

Rozwój portu w Świnoujściu. Polska odpowiedź na niemiecki Hamburg

Nadchodzą zmiany na polskim wybrzeżu, ponieważ rząd podjął decyzję o przebudowie portu w Świnoujściu. Budowa nowego toru żeglugowego oraz portu kontenerowego ma zmienić oblicze polskiej logistyki morskiej. Wszystko to po to, aby stawić czoła konkurencji ze strony niemieckiego Hamburga.

Wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, przekazał informację o przyjęciu przez rząd programu dotyczącego budowy nowego toru żeglugowego. „Nowy tor wodny będzie przebiegał wyłącznie po polskich wodach, co powoduje, że nie będziemy zależni od niemieckiego sąsiada” – podkreślił w swoim komunikacie na Twitterze.

Dziś zespół portów Szczecin-Świnoujście pełni rolę tzw. portów feederowych. Oznacza to, że obsługują one mniejsze jednostki, które współpracują z większymi portami, takimi jak Hamburg. Tymczasem rządowe plany zakładają, że po zakończeniu inwestycji, Port Świnoujście stanie się głównym hubem przeładunkowym dla Bałtyku.

Port Świnoujście to niezależność od Hamburga

Zadanie jest ambitne, lecz nie niemożliwe do wykonania. Wszystko dlatego, że rozbudowa portu w Świnoujściu, a także stworzenie nowego, głębokowodnego podejścia, ma przyczynić się do zwiększenia jego znaczenia. Celem jest stworzenie dużej bazy, do której dotrą największe morskie kontenerowce. Jak stwierdził minister Gróbarczyk:

[…] Inwestycje, jakie prowadzimy w polskich portach i program, który przyjmiemy dla Świnoujścia, ma to zmienić. Świnoujście ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku.

Nie jest to jednak koniec planów rządu. Wieloletni program rozwoju portu obejmuje także budowę nowego terminala kontenerowego. Wszystko to ma na celu wzmocnienie pozycji portu w Świnoujściu na arenie międzynarodowej i ułatwienie bezpośrednich relacji międzykontynentalnych.

Czytaj również: Polskie porty morskie biją kolejne rekordy przeładunków

Statystyki pokazują, że przeładunki w polskich portach morskich stale rosną. W 2022 r. wzrosły o 18% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając rekordowe 133 mln ton. W porcie w Szczecinie i Świnoujściu przeładowano łącznie 36,8 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 10,8% w porównaniu do 2021 r.

Jak wyglądają przygotowania do rozbudowy portu w Świnoujściu?

Budowa nowego toru żeglugowego jest kluczowa dla osiągnięcia tych ambitnych celów. Tor ten ma zapewnić dostęp do nowego zewnętrznego portu uniwersalnego, który ma obsługiwać największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Jak wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz:

W związku z tym jest potrzeba wybudowania infrastruktury dostępowej do terminalu: falochronu i nowego toru podejściowego, który zapewniłby dostęp dla dużych statków.

Tym samym planowane są więc inwestycje w infrastrukturę, które pozwolą na obsługę statków o długości 400 m, szerokości ponad 60 m i zanurzeniu do 15 m. Wszystko to ma na celu stworzenie silnej konkurencji dla portu w Hamburgu. Gróbarczyk przekonuje, że dzięki tym zmianom, port w Świnoujściu stanie się poważnym rywalem dla niemieckiego sąsiada już w ciągu najbliższych 6-7 lat.

Nie ma co przy tym ukrywać, że budowa i rozbudowa infrastruktury portowej to jednak kosztowne przedsięwzięcie. Szacuje się, że do 2029 roku na rozwój portu w Świnoujściu zostanie wydane ponad 10 mld zł. Jest to jednak inwestycja, która ma przynieść korzyści nie tylko dla samego portu, ale też dla polskiej gospodarki.

Czytaj również: Terminal instalacyjny w Świnoujściu i fabryka turbin w Szczecinie to nowe inwestycje Baltic Power

Nie ma co ukrywać, że przebudowa portu w Świnoujściu to kluczowy element strategii rządu w dziedzinie logistyki morskiej. Nowy terminal kontenerowy i tor żeglugowy mają przyczynić się do zwiększenia znaczenia Polski w transporcie międzykontynentalnym. Przygotowane inwestycje to ważny krok w kierunku zwiększenia niezależności od niemieckiego sąsiada. Z tego powodu planowane działania mogą skutkować poważnymi zmianami na mapie europejskich portów morskich, stawiając port w Świnoujściu w jednym rzędzie z Hamburgiem.

W Świnoujściu ma powstać port kontenerowy. Duży opór ze strony niemieckiej

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button