KolejowyTransport
Gorące newsy

Atak Rosjan na polską kolej! Paraliż w Szczecinie!

Sygnał zatrzymujący pociągi był nadawany niemal bez przerwy, a w międzyczasie puszczano hymn Rosji

W nocy w piątku na sobotę doszło do włamania na częstotliwość polskich kolei i nieuprawnionego nadania sygnału radio-stop, który powoduje alarmowe zatrzymanie pociągów. Sygnał był wysyłany niemal bez przerwy. Niemal, bowiem w czasie przerwy słychać było… hymn Rosji i przemówienia Władimira Putina. Czy zatem był to pierwszy atak Rosjan na polską kolej? A może wcale nie pierwszy i nie ostatni?

Atak Rosjan na polską kolej?

PKP PLK poinformowały o włamaniu się na kolejową częstotliwość i nadaniu sygnału radio-stop, który uruchamia alarmowe zatrzymanie pociągów. Sygnał był odbierany przez stanowiska ruchu i maszynistów pociągów w okolicach Szczecina. Jak wskazały PKP PLK, do godziny 23:30 opóźnionych było ponad 20 pociągów, a do godziny 2 wstrzymano ruch towarowy na linii 273 (Szczecin GłównyDaleszewo) i linii 351 (Szczecin GłównyChoszczno). Jak wskazuje Wyborcza, problemy dotknęły również podróżnych jadących pociągiem ze Szczecina do Stargardu. Pociąg wyruszył z półgodzinnym opóźnieniem. Z kolei w rejonie Godkowa fałszywy alarm wyhamował pociąg jadący z prędkością 80 km na godzinę do Świnoujścia. Po zatrzymaniu skierowano skład na boczny tor.

Sygnał zatrzymujący pociągi był nadawany niemal bez przerwy. Niemal, bowiem w przerwie między nadawaniem sygnału pracownicy kolei mogli usłyszeć w swoich radiotelefonach… hymn Rosji i fragmenty przemówienia Putina. Czy zatem był to pierwszy skoordynowany atak Rosjan na polską kolej? Być może, jednak trzeba zauważyć, że włamanie się na kolejową częstotliwość nie należy do najbardziej skomplikowanych czynności. Brzmienie sygnału oraz częstotliwość jego nadawania (jest różna dla poszczególnych tras) można znaleźć w Internecie. Co ważne, częstotliwości, na które się włamano, nie są szyfrowane.

Czytaj też: Incydent z pociągiem Intercity. „Podlasiak” skierowany na zły tor

Choć przed północą nadawanie sygnału w rejonie Szczecina zostało przerwane, pojawiły się informacje o podobnych incydentach w innych częściach Polski. Jak poinformowała Wyborcza, atak na kolej miał miejsce również w Wielkopolsce. Z kolei Krzysztof Łuksza, były dziennikarz internetowej telewizji wRealu24, który obecnie demaskuje i nagłaśnia prorosyjskie działania skrajnej prawicy, poinformował o podobnych incydentach w Gdyni, Kołobrzegu, Ostrowie, Pleszewie, Pile i Gnieźnie.

Czarna seria trwa

Nad ranem Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK potwierdziła, że doszło do hakerskiego ataku, a spółka zawiadomiła służby, w tym ABW, Policję, Straż Ochrony Kolei oraz przewoźników.

O tym incydencie natychmiast zostały powiadomione odpowiednie służby, m.in. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policja, Straż Ochrony Kolei oraz przewoźnicy: PKP Intercity, Polregio, PKP Cargo. Powołany został również specjalny zespół składający się z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, który na bieżąco monitoruje sytuację oraz czuwa nad bezpieczną i sprawną organizacją ruchu pociągów – napisano w komunikacie.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Tego samego dnia, w którym doszło do włamania, doszło również do incydentu na warszawskim węźle kolejowym. Pociąg z Lublina do Wrocławia został skierowany na niewłaściwą stację i zamiast do stacji Warszawa Gdańska, pojechał do stacji Warszawa Wschodnia. W ciągu ostatnich kilku dni doszło również do serii wypadków na polskiej kolei, w tym aż do trzech wykolejeń pociągów jednego dnia. W czwartek rano w Białymstoku z szyn wypadł pociąg pospieszny PKP IC do Warszawy. Później pod Skierniewicami pociąg regionalny zderzył się z towarowym, a w Poznaniu poza torem znalazł się skład towarowy.

Nie jest jednak pewne czy wcześniejsze wypadki i weekendowy atak Rosjan na polską kolej są ze sobą powiązane. Na konferencji prasowej przedstawiciel PKP PLK, mówił o splocie przypadków i wyjątkowym dniu.

Rekord PKP Intercity. Sukces czy wynik monopolu na rynku?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button