Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum firm DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. zawarły wstępną umowę na dzierżawę terenów w porcie zewnętrznym w Świnoujściu przez okres 30 lat. Na dzierżawionym terenie powstanie nowy głębokowodny terminal kontenerowy, który jednocześnie przyczyni się również do stworzenia nowych miejsc pracy w Świnoujściu i całym regionie.
Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujsciu
Według analiz rynku oraz badań przeprowadzonych przez niezależnych ekspertów, istnieje silna potrzeba budowy terminala w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, który znajduje się na południowo-zachodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Badania te potwierdzają, że głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest niezwykle istotny, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przewóz kontenerów. Zdaniem ekspertów, perspektywy długoterminowego wzrostu w oceanicznym transporcie kontenerowym oraz wzrost obrotów skonteneryzowanych ładunków na Bałtyku jednoznacznie uzasadniają potrzebę wybudowania takiego terminala. Tę potrzebę podkreślają również naukowcy i przedsiębiorcy związani z branżą dostaw kontenerowych.
Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Czytaj też: Port w Świnoujściu zostanie rozbudowany za 10 mld złotych!
Terminal będzie zdolny do obsługi do 2 milionów TEU rocznie, z możliwością przyjmowania dwóch statków jednocześnie – jednego o długości 400 metrów i drugiego o długości 200 metrów. Projekt inwestycyjny może zostać realizowany etapowo, z pierwszym etapem obejmującym obsługę 1 miliona TEU rocznie. Terminal będzie zlokalizowany głównie na nabrzeżu Zatoki Pomorskiej i finansowany przez wybranego inwestora w wyniku konkurencyjnego przetargu. Operator terminalu zaopatrzy go w sprzęt do przeładunku niskoemisyjnego.
Terminal obsłuży również jednostki wojskowe
Terminal w Świnoujściu będzie pełnił podwójną rolę infrastruktury, będąc przygotowanym do obsługi zarówno ładunków cywilnych, jak i wojskowych. Inwestor, w swojej ofercie w przetargu, zobowiązał się również do przeprowadzenia działań społecznych o wartości co najmniej 5 milionów euro, uzgodnionych z lokalnym samorządem Świnoujścia. Według założeń nowy terminal ma rozpocząć działalność na początku roku 2028.
Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale też dla całej krajowej gospodarki – powiedział prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Krzysztof Urbaś.
Czytaj też: Gazowiec „Grażyna Gęsicka” wraz z 65 tys. ton LNG zawitał do Świnoujścia
W niedalekiej przyszłości linie żeglugowe, które są klientami terminalu, będą miały możliwość skorzystania z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę wprowadzającą wieloletni program o nazwie „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029″. Dzięki realizacji tego programu zapewniona zostanie odpowiednia infrastruktura dostępowa dla terminali zlokalizowanych w Świnoujściu.
Znajdziesz nas w Google News