Największe polskie porty morskie osiągnęły w zeszłym roku rekordowe wyniki przeładunkowe. Wielkość przeładunków portów w Gdańsku, Szczecinie – Świnoujściu i Gdyni wyniosła aż 133,2 mln ton, co oznacza wzrost o około 18% rok do roku.
Polskie porty morskie z kolejnym rekordem
Największe polskie porty morskie, czyli porty z Gdańsku, Szczecinie – Świnoujściu i Gdyni, osiągnęły rekordowe wyniki przeładunków. W zeszłym roku Port Gdańsk obsłużył łącznie 68,2 mln ton towarów, co oznacza wzrost o ponad 28 proc. w porównaniu do 2021 r. To jednocześnie najwyższy wynik w historii tego portu i obecnie port w Gdańsku jest drugim pod względem przeładunków na Bałtyku oraz najszybciej rozwijającym się portem w ostatniej dekadzie, ze wzrostem przeładunków o 170 proc.
Świetnie radziły sobie również porty w Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu. Pierwszy z nich obsłużył w zeszłym roku łącznie 36,8 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o prawie 11% w porównaniu do 2021 r. Dodatkowo port ten jest najdynamiczniej rozwijającym się kompleksem portowym w południowej części Bałtyku. Z kolei szczeciński port obsłużył w zeszłym roku 28,2 mln ton towarów, co stanowi wzrost o ok. 5,6 proc. rok do roku. Liczba statków towarowych odwiedzających port wzrosła w tym samym okresie o ponad 2 proc. do 4 331.
2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Czytaj też: Port Gdańsk z nowym rekordem. Historyczny wolumen
Inwestycje w infrastrukturę portową
Polskie porty morskie są stale rozbudowywane, a obecnie największe inwestycje dotyczą dróg wodnych. Jak informuje resort infrastruktury, postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a w 2022 roku zakończono pierwszy etap inwestycji, jaki była budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Zaawansowanie prac w dwóch kolejnych etapach inwestycji wynosi ponad 80%.
Z kolei w Porcie Gdańsk zakończono jedną z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, czyli projekt modernizacji toru wodnego, rozbudowy nabrzeży oraz poprawy warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 595 mln zł. W ubiegłym roku zakończono też modernizację drogi Szczecin – Świnoujście, którą pogłębiono do 12,5 metra. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,9 mld zł.
Zrealizowano również inwestycje poprawiające połączenia kolejowe z portami w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni. Zwiększyły one wydajność i zdolność kolei do obsługi ruchu morskiego. Ponadto Port Gdynia podpisał umowę na 30-letnią dzierżawę terminala kontenerowego. To największa jak dotąd umowa najmu podpisana w Gdyni.
Czytaj też: Premier obiecywał, a tymczasem inwestycje w Polsce są niskie i mało efektywne
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze