MorskiTransport

Azjatyckie linie żeglugowe notują gwałtowne spadki przychodów

Wyniki azjatyckich linii żeglugowych pozostawiają wiele do życzenia

Nowe wyniki operacyjne czterech azjatyckich linii żeglugowych wskazują na gwałtowny spadek wydajności w czwartym kwartale i postępującą erozję rynku w pierwszym miesiącu tego roku. Orient Overseas Container Line (OOCL), notowana na giełdzie w Hongkongu spółka zależna chińskiej grupy Cosco, ujawniła dane dotyczące przychodów i wolumenu za IV kwartał 2022 r. Z kolei azjatyckie linie żeglugowe Evergreen, Yang Ming i Wan Hai opublikowały miesięczne statystyki operacyjne za styczeń.

Azjatyckie linie żeglugowe notują spadki

OOCL odnotował przychody w wysokości 3,18 mld dolarów za IV kwartał 2022 r., co oznacza spadek o 35% rok do roku. Wolumen spadł o 2,7%, a przychód na jednostkę ekwiwalentu czterdziestu stóp spadł o 31% w porównaniu z tym samym okresem 2021. Spojrzenie na przychody OOCL w przeliczeniu na FEU (obejmujący zarówno kontrakt, jak i spot) według szlaków handlowych w czasie pokazuje, jak duży był boom w transporcie kontenerowym i jak szybko ten biznes się teraz załamuje. Globalny średni przychód OOCL na FEU osiągnął szczyt w III kwartale 2022 r. na poziomie 5 771 dolarów. W czwartym kwartale globalna średnia spadła sekwencyjnie o 37% w stosunku do trzeciego, do 3 645 dolarów za FEU.

W przeciwieństwie do trendu, transatlantycki przychód na jednostkę FEU spadł tylko o 3% kwartał do kwartału do wciąż bardzo wysokiego poziomu 6 308 dolarów, chociaż jest to zdecydowanie najmniejszy rynek OOCL, co ogranicza korzyści firmy. Pomimo spadku stawek spot w drugiej połowie ubiegłego roku, firmy takie jak OOCL nadal cieszą się wyższymi niż zwykle przychodami dzięki rocznym kontraktom wynegocjowanym podczas boomu.

Czytaj też: Stawki frachtu kontenerowego z Azji znów spadają

Wyniki Evergreen, Yang Ming, Wan Hai

Dzięki obowiązkowi ujawniania miesięcznych przychodów operacyjnych, azjatyckie linie żeglugowe pozwoliły analitykom na wczesny wgląd w prognozy na I kwartał 2023 r. Evergreen, szósta co do wielkości linia żeglugowa na świecie, zgłosiła w styczniu przychody operacyjne w wysokości 26,4 mld nowych dolarów tajwańskich (TWD) lub 875 mln dolarów amerykańskich, co oznacza spadek o 10% w porównaniu z grudniem i mniej niż połowę rekordowego poziomu 62,8 mld TWD z lipca. Przychody Evergreen były nadal wyższe o 58% w zeszłym miesiącu w porównaniu do stycznia 2020 r., sprzed globalnej pandemii. Jednak te dane nie są tak pozytywne, jak na pierwszy rzut oka wyglądają, ponieważ przewoźnik powiększył swoją pojemność floty o 30%.

Z kolei Yang Ming, dziewiąty co do wielkości przewoźnik na świecie, odnotował w styczniu przychody operacyjne w wysokości 12,7 mld TWD, co stanowi gwałtowny spadek o 22% w stosunku do grudnia. Styczniowe przychody stanowiły mniej niż jedną trzecią z 38,7 mld TWD przychodów odnotowanych w czerwcu. Przychody Yang Ming w zeszłym miesiącu były w rzeczywistości o 10% niższe niż w styczniu 2020 r., przed pandemią, pomimo faktu, że firma zwiększyła pojemność swojej floty o 9%.

Wan Hai, jedenasty co do wielkości przewoźnik oceaniczny na świecie, odnotował w styczniu przychody operacyjne w wysokości 9,5 mld TWD, co oznacza spadek o 17% w porównaniu z grudniem i stanowi mniej niż jedną trzecią zeszłorocznego maksimum. Przychody w zeszłym miesiącu były nadal wyższe o 44% od tych w styczniu 2020, ale może to być związane ze wzrostem pojemności floty przewoźnika. Pojemność floty Wan Hai wzrosła w tym okresie o 59%.

Czytaj też: Recesja w 2023 r. dotknie jedną trzecią gospodarek na świecie, ostrzega dyrektor MFW

Globalny spadek stawek frachtowych może wynieść nawet 20%

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button