MorskiTransport

Globalny spadek stawek frachtowych może wynieść nawet 20%

Spadek stawek frachtowych ma związek ze spadkiem popytu i zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw

DP World spodziewa się, że stawki frachtowe spadną o kolejne 15-20% w 2023 roku. Spadek stawek frachtowych ma związek ze spadkiem popytu i zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw.

Znów czeka nas spadek stawek frachtowych

Zastępca dyrektora generalnego i dyrektor finansowy DP World, Yuvraj Narayan powiedział agencji Reuters, że spadek stawek frachtowych może wynieść nawet 20%. Już teraz widoczne są pierwsze oznaki znacznego spadku popytu, a stawki frachtowe po stronie żeglugi spadły dość znacząco na niektórych trasach.

Największe problemy wystąpiły w Chinach, Europie i Stanach Zjednoczonych, które są największymi producentami i konsumentami na świecie – powiedział Narayan.

Narayan dodał, że przyczyną tego stanu rzeczy były trzy główne czynniki, a mianowicie zakłócenia podczas pandemii COVID-19, inflacja w Europie spowodowana wzrostem cen energii oraz poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Dodał, że zakłócenia te utrzymują się w wyniku wojny na Ukrainie i sankcji wobec Rosji. Narayan dodał, że DP World, który jest głównym operatorem portów, rozmawiało już z ONZ i Kijowem o zapewnieniu bezpiecznego transportu zboża z Ukrainy, ale nie uzyskało jeszcze niezbędnych zezwoleń.

Czytaj też: Spadek stawek frachtowych trwa już czterdziesty tydzień z rzędu

Stawki frachtu morskiego nieznacznie wzrosły

W pierwszym tygodniu nowego roku stawki frachtu morskiego między Chinami a Europą wykazały nieznaczny wzrost. Wartości te pozostają jednak znacznie poniżej tych z pierwszego tygodnia zeszłego roku. Co więcej, wzrost stawek nastąpił po… 43 kolejnych tygodniach gwałtownych spadków. Biorąc pod uwagę tylko stawki frachtów kontraktowych między Azją a Europą Północną, nastąpił spadek o 19%, natomiast te do USA wzrosły o 0,3% dla Zachodniego Wybrzeża i o 8,1% dla Wschodniego Wybrzeża.

Analitycy firmy Xeneta zwracają uwagę, że ten opór w kontraktowych stawkach frachtowych wynika również z różnej sezonowości handlu na głównych trasach, a gwałtowne spadki mogą nastąpić, gdy w 2023 roku wejdą w życie nowe kontrakty długoterminowe. W tym przypadku bylibyśmy więc świadkami ciszy przed burzą, a niektóre firmy dopiero przygotowują się na najgorsze.

Czytaj też: Recesja w 2023 r. dotknie jedną trzecią gospodarek na świecie, ostrzega dyrektor MFW

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button