MorskiTransport

Stawki frachtu kontenerowego z Azji znów spadają

Po odbiciu w pierwszym tygodniu nowego roku, fracht ponownie zanotował spadek

Choć stawki frachtu kontenerowego wykazały odbicie w pierwszym tygodniu nowego roku, a tygodniowe stawki spotowe między Szanghajem i Rotterdamem wzrosły o dziesięć procent, odczyty Drewry Container Index z 19 stycznia wskazują już na odwrócenie trendu, ze średnim globalnym spadkiem o 3 pkt proc.

Stawki frachtu morskiego spadły

Biorąc pod uwagę wspomnianą trasę pomiędzy Szanghajem a Rotterdamem, średnie stawki frachtu kontenerowego wyniosły 1 808 dolarów, co oznacza spadek o 4 pkt proc. tygodniowo (i 87 pkt proc. rocznie), natomiast pomiędzy Szanghajem a Genuą wyniosły 2 780 dolarów, co oznacza spadek o 1 pkt proc. tygodniowo i 78 pkt proc. rocznie. Spadły również stawki za fracht transatlantycki, a ten między Rotterdamem a Nowym Jorkiem wyniósł 6 296 dolarów (-1 pkt proc. tygodniowo), wracając do poziomu z tego samego okresu w 2022 roku. W przeciwnym kierunku stawki wyniosły 1 211 dolarów (spadek o 3 pkt proc.).

W celu przeciwdziałania spadkowi stawek, firmy żeglugowe ograniczają ładowność poprzez anulowanie rejsów. Alphaliner podaje, że w pierwszych siedmiu tygodniach 2023 roku łączna ładowność kontenerowców zmniejszy się o 27% na trasach między Azją a Europą. Konkretnie oznacza to, że z 196 zaplanowanych w tym okresie rejsów odwołano już 53, a liczba ta może wzrosnąć po 22 stycznia, czyli Chińskim Nowym Roku.

Czytaj też: Stawki frachtu morskiego lekko w górę. Po 43 tygodniach spadków

Co dalej?

Jednak nawet ten środek może okazać się nieskuteczny, ponieważ w 2023 roku planowane jest zwodowanie kilku dużych kontenerowców, które zostały zamówione przez największe firmy, gdy stawki frachtu kontenerowego osiągnęły rekordowy poziom. Te nowe statki nie mogą stać bezczynnie, a ich ładowności nie można zrekompensować po prostu poprzez wycofanie z eksploatacji starszych statków, ponieważ większość z nich ma znacznie mniejszą pojemność. Rok 2023 pozostaje więc dla żeglugi kontenerowej rokiem pełnym niewiadomych.

Zastępca dyrektora generalnego i dyrektor finansowy DP World, Yuvraj Narayan powiedział agencji Reuters, że spadek stawek frachtowych może wynieść nawet 20%. Już teraz widoczne są pierwsze oznaki znacznego spadku popytu, a stawki frachtowe po stronie żeglugi spadły dość znacząco na niektórych trasach. Narayan dodał, że przyczyną tego stanu rzeczy były trzy główne czynniki, a mianowicie zakłócenia podczas pandemii COVID-19, inflacja w Europie spowodowana wzrostem cen energii oraz poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw. Dodał, że zakłócenia te utrzymują się w wyniku wojny na Ukrainie i sankcji wobec Rosji.

Czytaj też: Recesja w 2023 r. dotknie jedną trzecią gospodarek na świecie, ostrzega dyrektor MFW

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button