
W poniedziałek rano na stacji Szczecin Dąbie doszło do niecodziennego incydentu z udziałem pociągu Intercity „Podlasiak”. Pociąg jadący ze Szczecina w kierunku Warszawy i Suwałk skierowano na zły tor. Zamiast jechać w stronę Stargardu, pociąg skręcił w kierunku Świnoujścia.
Incydent ze szczecińskim Intercity „Podlasiak”
W poniedziałek, 3 kwietnia doszło do incydentu na stacji Szczecin Dąbie. Pociąg Intercity „Podlasiak” miał zostać skierowany w kierunku Stargardu, ale zamiast tego skręcił w stronę Świnoujścia. Na szczęście, w tym przypadku nie doszło do tragedii. Wszystko dlatego, że dyżurny ruchu zatrzymał pociąg w porę, a po zgodzie komisji, pojazd kontynuował dalszą jazdę. Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP PLK potwierdził błędne skierowanie pociągu na złą linię, jednak jednocześnie zapewnił, że życie i zdrowie pasażerów nie było zagrożone.
Czytaj również: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Niemniej jednak PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządzające siecią kolejową w Polsce, mają ostatnio serię problemów związanych z błędnym kierowaniem pociągów na złe tory. W marcu doszło do trzech incydentów polegających na skierowaniu pociągu na zły tor, wszystkie na terenie warszawskiego węzła kolejowego.
Co istotne w ostatnich tygodniach do podobnych incydentów dochodziło również poza stolicą. Na przykład, pociąg relacji Jarocin – Gniezno został skierowany na zły tor na stacji Września. Z kolei pociąg relacji Opole – Brzeg wyjechał ze stacji Opole Główne w niewłaściwym kierunku. Dopiero za stacją Opole Zachodnie maszynista zorientował się, że jedzie w kierunku Nysy zamiast Brzegu.
Bezpieczeństwo pasażerów i reakcja PKP PLK
PKP PLK za każdym razem podkreśla, że nie było zagrożenia dla życia pasażerów, a przyczyny incydentów zostaną zbadane przez komisje. Niemniej jednak Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów, w rozmowie z branżowym portalem Rynek-kolejowy.pl wyraził swoje zaniepokojenie tymi zdarzeniami. W rozmowie z serwisem zaznaczył, że:
Niepokój? To jest groza. Od dawna mówię, że PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przede wszystkim inwestycje kolejowe. Z tego rozlicza ich ministerstwo infrastruktury. Prowadzenie ruchu kolejowego to dla zarządu spółki efekt uboczny. Te pociągi i pasażerowie pałętają się pod nogami, przeszkadzając w wydawaniu środków.
W kontekście omawianych incydentów warto zatem przypomnieć tragiczne wydarzenie, które miało miejsce pod Szczekocinami w 2012 roku. Wówczas w wyniku zderzenia dwóch pociągów zginęło 16 osób, a kolejnych 58 zostało rannych.
Czytaj również: Nowe lokomotywy dla PKP Intercity za ponad pół miliarda złotych!
W świetle ostatnich zdarzeń związanych z błędnym kierowaniem pociągów, pasażerowie oraz branża kolejowa wyrażają swoje oczekiwania. Liczą na to, że PKP Polskie Linie Kolejowe podejmą odpowiednie działania, aby uniknąć podobnych tragedii w przyszłości. W innym wypadku podobna tragedia jest jedynie kwestią czasu.
Intercity wprowadza graficzną rezerwację miejsc! Rychło w czas…
Mam nadzieję że wszystkie odpowiedzialne za to usłyszały już zarzuty prokuratorskie i grozi im np: 25 lat więzienia.
Czy lepsze by było prawidłowe skierowanie pociągu na złą linię?
„Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP PLK potwierdził błędne skierowanie pociągu na złą linię, jednak jednocześnie zapewnił, że życie i zdrowie pasażerów nie było zagrożone.”