Prognozy dla e-commerce: w 2022 roku po raz pierwszy może zostać odnotowany ujemny wzrost
Według prognozy Kompasu Gospodarki Cyfrowej Statista po raz pierwszy e-commerce może odnotować ujemny wzrost w skali globalnej. Zdaniem analityków rynek wysyła pierwsze ostrzeżenia o zmieniających się warunkach gospodarczych.
E-commerce: negatywne prognozy roczne
Zgodnie z prognozami ekonomicznymi, przychody z e-commerce mogą spaść w tym roku po raz pierwszy w skali roku.
Analitycy piszą w raporcie:
Zawsze należy to postrzegać jako jedną z perspektyw, a wielu ekspertów branżowych kwestionuje porównanie dzisiejszych wskaźników wzrostu z danymi sprzed Covid-19. Niemniej jednak rynek jest teraz zmuszony odpowiedzieć na istotne pytania dotyczące tego, jak iść naprzód. Nawet jeśli w tej chwili jest wiele przeciwności, nadal uważamy, że udziały online w końcu wzrosną, a wzrost przychodów powróci na torze.
Zobacz także: Sprzedaż online w USA osiągnie 1,6 bln dolarów w ciągu 5 lat
Jak widać na poniższym wykresie, tegoroczny wynik może być o 2,5% mniejszy niż ten odnotowany w roku ubiegłym.
Zobacz także: E-commerce: Problemy wizerunkowe mogą przesądzić o przyszłości Wish
Problemy z łańcuchem dostaw największym czynnikiem osłabienia
Spadek w e-commerce obserwowany był już przed tygodniami. Pierwszym sygnałem mogącym świadczyć o gorszej kondycji sektora było zwolnienie prawie 10 tys. pracowników z wyniku słabej sprzedaży. Chiński konglomerat technologiczny Alibaba stara się ograniczyć wydatki w obliczu słabej sprzedaży i spowolnienia gospodarczego w Chinach. Podobne problemy sygnalizował również Amazon, pomimo kilku znaczących przejęć w ostatnich miesiącach (Więcej: Amazon wchodzi na nowy rynek. Pojawiają się obawy o bezpieczeństwo danych oraz Amazon podnosi ceny. Coraz wyższe koszty logistyczne). Amerykański gigant e-commerce mierzy się ze spadkiem sprzedaży e-commerce w drugim kwartale.
Oczekiwany ujemny wzrost w e-commerce należy uwzględnić w kontekście poprzedniej prognozy na 2022 rok, która zakładała wzrost przychodów o 481 mld USD do końca roku. Największym ograniczeniem obecnie są problemy z łańcuchem dostaw. Sporą rolę odgrywa także inflacja wywołana wysokimi cenami surowców energetycznych. Innymi przeszkodami w branży są prognozowana globalna recesja czy wzrost bezrobocia.
Nieco bardziej przychylne prognozy zaprezentowała firma badawcza Forrester. Według analityków badających amerykański rynek, sprzedaż online w USA przekroczy w tym roku 1 bilion dolarów i będzie rosła w tempie 10% złożonej rocznej stopy wzrostu do 2027 roku. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Sprzedaż online w USA osiągnie 1,6 bln dolarów w ciągu 5 lat.
Znajdziesz nas w Google NewsUPS przejmuje Bomi i wchodzi na rynek usług dla branży medycznej
Jeden komentarz