MorskiTransport

Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiony do 12,5 metra

Tor wodny Świnoujście – Szczecin został oddany do użytku. Zakończyły się prace modernizacyjne, polegające między innymi na pogłębieniu toru do głębokości 12,5 metra. Całkowita wartość inwestycji wyniosła około 1,9 mld zł.

Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiony

Zakończyły się prace związane z modernizacją toru wodnego ŚwinoujścieSzczecin. W ramach prac tor wodny ŚwinoujścieSzczecin pogłębiono do głębokości 12,5 m na odcinku 62 km. Prace modernizacyjne polegały również na poszerzeniu toru do 100 m, przebudowie skarp brzegowych oraz pogłębieniu i poszerzeniu obrotnic dla statków. Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury, podczas prac na torze wydobyto 24 mln metrów sześciennych urobku, z którego usypano dwie sztuczne wyspy.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się z nieco ponad 9 m do około 11 m. Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i nie będzie konieczności ich odciążania w Świnoujściu przed dalszą drogą. Dla przykładu statek, który w tej chwili wchodzi do portu z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym – mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czytaj też: Tor wodny Świnoujście-Szczecin: Prace dobiegają końca

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

Jak przekazał resort, nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim są polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych i powstały na dwudziestym drugim i dwudziestym ósmym kilometrze toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Obie wyspy mają średnio 5 m wysokości, ale pierwsza z wysp ma powierzchnię około 123 ha, a druga około 250 ha.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych przez najbliższych kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by w przyszłości mogły również stać się miejscem bytowania ptactwa – dodał wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Tor wodny Świnoujście – Szczecin został zmodernizowany przez belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv, a całkowita wartość inwestycji wyniosła około 1,9 mld zł. Prace modernizacyjne obejmują jeszcze bazę oznakowania nawigacyjnego w Szczecinie, a wykonaniem tego zadania o wartości ok. 54 mln zł zajmuje się Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD ze Szczecina.

Ministerstwo Infrastruktury

Czytaj też: Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu

Polskie porty morskie prezentują dobre wyniki za 2021 rok

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button