FM Logistic
KolejowyTransport

Bałtyckie firmy kolejowe chcą ożywić usługę Amber Train

Połączenie kolejowe Amber Train łączące kraje bałtyckie ze Skandynawią i Europą Zachodnią zostanie wkrótce wznowione w bardziej konkurencyjnym profilu. Bałtyckie spółki kolejowe zaangażowane w projekt zorganizowały spotkanie, na którym zastanawiały się, jak uczynić usługę atrakcyjną i efektywną w obecnych warunkach łańcucha dostaw.

Bałtyckie spółki kolejowe chcą przywrócić Amber Train

W wielostronnym spotkaniu uczestniczyły Koleje Łotewskie, LDz Cargo, LatRailNet, Koleje Estońskie, Operail i LTG Cargo. Ich głównym celem było znalezienie sposobu na ożywienie usługi Amber Train oraz uczynienie jej bardziej konkurencyjną i opłacalną dla wszystkich zaangażowanych firm.

Po wybuchu wojny na Ukrainie i nałożeniu odpowiednich sankcji na Rosję i Białoruś, bałtyckie spółki kolejowe straciły znaczną część swoich przewozów towarowych. W związku z dramatycznym spadkiem liczby pracowników i przychodów, spółki takie jak Koleje Litewskie i Koleje Łotewskie rozważały zwolnienie pracowników, aby uporać się ze stratami finansowymi.

Próbując zdywersyfikować swoje usługi i nadrobić stracone pieniądze, wszystkie bałtyckie spółki kolejowe rozważały możliwość uruchomienia Amber Train. Usługa ta została uruchomiona w 2018 r. na trasie między Šestokai na granicy Litwy z Polską, Rygą i Tallinem, czyli na odcinku 650 km.

LTG Cargo

Czytaj też: Koleje Łotewskie są o krok od kryzysu. Powodem jest wojna na Ukrainie

Czym jest Amber Train?

Amber Train to usługa intermodalna skupiająca się na transporcie produktów z drewna, łącząca Skandynawię i kraje bałtyckie z resztą Europy. Stopniowo usługa ta straciła impet i stała się mniej popularna, ponieważ firmy skupiły się na innych możliwościach. Obecnie jednak usługa ta ma powrócić. Strony uczestniczące w ostatnim spotkaniu już wcześniej pozostawały w ścisłym kontakcie. Niemniej jednak spotkanie było dobrą okazją do wyrażenia niektórych poglądów i podjęcia wspólnych decyzji dotyczących przyszłości tej usługi. Rinalds Pļavnieks, członek zarządu Kolei Łotewskich, barwnie podsumował oczekiwania wobec tej usługi:

Projekt trzech krajów ma duży potencjał, a my mamy doskonałą okazję, aby go rozwinąć. Aby to osiągnąć, musimy uzgodnić następujące zasadnicze kwestie – zgodność cen końcowych z zapotrzebowaniem rynku, regularność przewozów kolejowych oraz poparcie wszystkich trzech państw bałtyckich dla tego projektu.

Mindaugas Skunčikas, dyrektor ds. rozwoju strategicznego i biznesowego LTG Cargo, w swoim imieniu stwierdził, że „ponowne uruchomienie kolejowych przewozów towarowych stworzyłoby popyt wśród klientów”. Nie omieszkał jednak podkreślić, że projekt Amber Train może mieć spore ambicje, jednak wsparcie państwa jest niezbędne, jeśli partnerzy chcą, by był on realizowany w dłuższej perspektywie.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Koleje Łotewskie koncentrują się na transporcie pasażerskim

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button