Morski

Polskie porty morskie prezentują dobre wyniki za 2021 rok

Polskie porty morskie zwiększają wolumen przeładunków, co roku poprawiając rezultaty. Na uwagę zasługują przede wszystkim inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu. 

Polskie porty morskie – Szczecin-Świnoujście z dużym potencjałem

Zgodnie z oficjalnymi danymi porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście obsłużyły łącznie 113 mln ton ładunków, co jest wzrostem o 9% r/r. Liczba przeładowanych kontenerów przekroczyła 3 mln TEU. Szacuje się, że od 2008 roku przeładunki w polskich portach wzrosły o ok. 116%.

W portach Szczecin-Świnoujście spółki przeładunkowe obsłużyły ok. 33,2 mln ton ładunków, dorównując wynikowi sprzed pandemii. U ujścia Odry najlepsze wyniki miały przeładunki drobnicy, która stanowiła 55% udziału w obrotach, co stanowi wzrost o 10,6% r/r (drobnica promowa). Dobre wyniki dotyczą również przeładunków rudy i węgla (12,2% r/r i 11,8% r/r). Na minusie są natomiast inne masowe, zboża i kontenery. Aktualnie w Szczecinie i Świnoujściu przeprowadzanych jest wiele inwestycji. Po ich ukończeniu porty mają się dynamicznie rozwijać i stawać się znaczącą konkurencją dla Gdańska i Gdyni. Pakiet inwestycji obejmujący kompleks Szczecin-Świnoujście wynosi ok. 1,5 mld zł. Po zakończeniu wymaganych prac w Szczecinie będzie można obsługiwać statki o zanurzeniu 11 m z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. W Świnoujściu trwa natomiast rozbudowa terminalu LNG, co w przyszłości ma wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne państwa. Innym istotnym projektem jest budowa terminalu intermodalnego.

Zobacz także: MSC łączy koleją porty w Gdańsku i Gdyni z terminalem w Sławkowie

Gdańsk i Gdynia odnotowują wzrost

W ubiegłym roku w Gdyni przeładowano 26,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 8,2 % r/r. W ciągu roku do portu zawinęło 4240 statków, co jest wzrostem o 15% r/r. Gdynia z przeładunkiem 1 mln TEU zajmuje trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów.

W Gdańsku natomiast przeładowano 53,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o 11% r/r. Obecnie port pod względem przeładunków zajmuje trzecie miejsce na Bałtyku i osiemnaste w Europie.

Zobacz także: Polskie porty liderem na Bałtyku

Obecnie największe inwestycje w polskich portach obejmują tworzenie nowych dróg wodnych. Jednym z największych projektów jest „droga” łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Wartość wynosi ok. 2 mld zł. Postępuje również modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Polskie porty morskie mają dynamicznie się rozwijać również w najbliższych latach.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button