Morski

Tor wodny Świnoujście-Szczecin: Prace dobiegają końca

Tor wodny Świnoujście-Szczecin niedługo zostanie ukończony. Inwestycja ma zwiększyć możliwości portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać większe jednostki pływające. 

Inwestycje w kompleksie Świnoujście-Szczecin

Inwestycja zakłada pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m. Przebudowywane są również skarpy brzegowe, pogłębiane i poszerzane obrotnice dla statków. Utworzone zostały również dodatkowe konstrukcje hydrotechniczne, dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim, które powstały z urobku wydobytego podczas prac.

Po pogłębieniu toru wodnego maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków do portu w Szczecinie zwiększy się do ok. 11,0 m. Tym samym port zacznie być dostępny dla grupy dużych statków. Wartość projektu szacowana jest na około 1,4 miliarda złotych.

Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, powiedział:

Zaawansowanie prac przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m można określić na 97-98%. Prace idą według harmonogramu i termin zakończenia inwestycji nie jest zagrożony.

Zobacz także: Polskie porty morskie prezentują dobre wyniki za 2021 rok

Tor wodny Świnoujście-Szczecin i sztuczne wyspy

Sztuczne wyspy znajdują się na wysokości 22. i 28. km toru. Konstrukcje mają stać się nowymi polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln m3. Według planów jedna z wysp ma być czynnym polem, które w ciągu kilkunastu lat ma przyjmować materiał pochodzący z prac czerpalnych. Wyspy mają zostać obsadzone zielenią. W22 (nosząca nazwę Brysna) będzie w przyszłości siedliskiem ptaków.

Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie tak skomentowała postęp prac:

Na torze wodnym trwają prace związane z profilowaniem skarp i niwelacją dna oraz czynności odbiorowe prac pogłębiarskich. Przy obydwu wyspach zakończył się montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych. Przy wyspie W22 zakończyły się prace przy budowie przystani dla statków, prace trwają jeszcze przy wyspie W28. W obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace przy umacnianiu i profilowaniu skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, Wielkiej Kępie i Radolinie. Trwa także instalacja geowłókniny i kamienia hydrotechnicznego.

Modernizacji dokonuje konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors. Unowocześnieniem bazy oznakowanie zajmuje się Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD. Inwestycja ma się zakończyć w najbliższych miesiącach.

Zobacz także: Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu

Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo powstanie już za trzy lata

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button