E-commerce

InPost i usługa Fulfillment

Pozornie działalność ecommerce nie wymaga wielkich nakładów, ale jednym z największych mogą stać się koszty obsługi logistycznej, szczególnie w miarę jak działalność się rozwija. Stosunkowo niski koszt wysyłki i magazynowania produktów będzie rósł w miarę zwiększania się liczby zamówień, podobnie jak kłopot związany z najmem własnego magazynu i organizacją innych zadań logistycznych. Żeby uprościć działania i obniżyć koszty stałe związane z logistyką w e-commerce można przekazać te zadania w ręce jednej wyspecjalizowanej firmy.

Co to jest Fulfillment?

Fulfillment to usługa polegająca na kompleksowej obsłudze potrzeb związanych logistyką w e-commerce przez zewnętrznego operatora. Tak więc zakupione produkty dostarczane są nie do sklepów, ale do magazynu operatora, gdzie są umieszczane na regałach tak, aby jak najłatwiej było skompletować szybko zamówienie (np. jeśli produkt jest wyjątkowo popularny, to umieszcza się go w łatwiej dostępnej części magazynu). W momencie składania zamówień system informatyczny sklepu zintegrowany z systemem magazynu wysyła o tym informację do obsługi, która przystępuje do kompletacji zamówień. Produkty są ściągane z półek i pakowane.

Operator powinien dysponować dużym wyborem opakowań dopasowanych do różnych produktów. Nie pakując towaru w za duże pudła zmniejszamy ryzyko uszkodzenia, ilość produkowanych śmieci i koszty transportu. Podczas pakowania pracownicy magazynu mogą wykonywać dodatkowej czynności, takie jak etykietowanie, dołączanie dokumentów sprzedaży, ulotek, próbek itp. Po spakowaniu zamówienia przekazywane są do wysyłki. Ponieważ centrum logistyczne zajmuje się obsługą licznych transportów, z czego wynika regularna współpraca z przewoźnikami, może wysyłać paczki bardziej regularnie i szybciej, a także ograniczyć koszty transportu, szczególnie jeśli operator dysponuje własną siecią dystrybucji i flotą pojazdów.

Fulfillment – zalety dla sklepu internetowego

Ile kosztuje fulfillment? Wbrew pozorom, mimo udziału dodatkowego pośrednika, cena fulfillmentu nie będzie wyższa niż koszty wysyłki i magazynowania produktów na własną rękę. Wręcz przeciwnie możesz zaoszczędzić korzystając z oferty fulfillment. Należy pamiętać, że operator dysponując większym magazynem płaci mniej za metr kwadratowy. Ma też lepszą pozycję negocjacyjną wynajmując magazyny i firmy przewozowe, a także kupując materiały opakowaniowe i wyposażenie. Jeżeli, jak InPost, dysponuje też własną siecią dystrybucji, to oszczędza także na koszcie wysyłki produktów do klienta ostatecznego.

Tak więc zamiana kosztów stałych z wielu umów z różnymi kontrahentami na jedną umowę w modelu fulfillment może przynieść oszczędności. Przy czym klient płaci za moce przerobowe wykorzystane w danym miesiącu, dzięki czemu nie musi mieć nadwyżkowych mocy koniecznych do obsługi pików sprzedażowych, na przykłada przed świętami bożego narodzenia. Outsourcing logistyki oznacza też znaczne uproszczenie jej obsługi. Organizując wszystko samodzielnie sklep musi wynająć magazyn, zatrudnić pracowników do obsługi zamówień, kupić opakowania i wyposażyć magazyn, a także podpisać umowy na dostawę przesyłek różnymi metodami do klientów i zwrotów towaru od klienta. Co też nie zawsze da się załatwić jedną umową z jednym operatorem. Wszystkie te umowy i zapasy materiałów trzeba stale monitorować, przedłużać i uzupełniać. To nie tylko duży koszt, ale także duży kłopot i ryzyko pomyłek i opóźnień.

Zobacz także: Klienci OLX nareszcie otrzymają dostęp do 16 tys. Paczkomatów InPost

Potem okazuje się, że np. opakowania się skończyły i nie ma w czym wysłać klientom zamówień albo towary widniejące w katalogu zaginęły w czeluściach magazynu. To prowadzi do opóźnień, a nawet reklamacji. Problemy nasilają się kiedy biznes się rozwija – przybywa zamówień co oznacza, że sklep musi mieć na stanie produkty w większych ilościach. Konieczne stają się więc wtedy inwestycje w powierzchnię magazynową, zatrudnienie dodatkowych ludzi, nowe opakowania na nowe produkty. W modelu fulfillment wszystkie te opłaty i problemy zastępuje jednak umowa i jedna opłata, dostosowująca się elastycznie do potrzeb sklepu. Zamiast tego sklep może się skupić na innych zadaniach, takich jak obsługa klienta czy marketing. Warto też podkreślić, że duże centrum logistyczne dysponuje lepiej przygotowaną kadrą i dopracowanymi procedurami, dzięki czemu przygotowanie przesyłek odbywa się szybciej i powoduje mniejszą liczbę pomyłek, które mogą owocować reklamacjami i utratą opinii.

Outsourcing usług logistycznych z InPost

Dlaczego warto wybrać fulfillment w InPost? Zacznijmy od jednej z głównych cech usług typu Fulfillment i jego cena zależny jest w dużym stopniu od efektu skali, podobnie zresztą jak wydajność samych usług. A InPost jest jedną z największych firm logistycznych w Polsce dostarczającą ponad 400 mln przesyłek rocznie i posiadając centra logistyczne w całym kraju. Ofertą fulfillment InPost warto jednak zainteresować się przede wszystkim ze względu na PaczkomatyⓇ. W tej chwili są one najpopularniejszą formą dostawy zamówienia ze sklepu internetowego.

Według raportu Gemius o e-commerce w Polsce za 2021 rok, aż 77% klientów sklepów on-line najczęściej zamawia wysyłkę produktów właśnie do PaczkomatuⓇ. Potwierdzają to również badania Kantar Polska z kwietnia 2021, w których liczba klientów e-commerce wybierających wysyłkę zamówień do PaczkomatówⓇ była jeszcze wyższa. Oznacza to, że w polskim e-commerce wysyłka towarów do PaczkomatuⓇ jest obecnie koniecznością, choć nie można też zrezygnować z usług kuriera. InPost oferuje oba typy wysyłek, a przy tym jest i długo jeszcze będzie największym operatorem urządzeń tego typu w Polsce, dysponującym siecią ponad szesnastu tysięcy PaczkomatówⓇ w całym kraju.

Zobacz także: InPost jednym z dziesięciu najlepszych startupów w Europie!

Integrując magazynowanie i dostawy w ramach jednego systemu InPost może usprawnić proces wysyłki towarów, dzięki czemu zamówienia składane do 20:00 mogą być wysłane jeszcze tego samego dnia. W ofercie InPost mieści się też obsługa zwrotów poprzez dedykowaną usługę Szybkie Zwroty i sieć PaczkomatówⓇ operatora. A jak dowiadujemy się z raportu Gemius, najpopularniejszą metodą zwrotu towarów do sklepu internetowego jest właśnie PaczkomatⓇ. Centrum logistyczne InPost pozwala na przyjmowanie, magazynowanie oraz pakowanie towarów w bezpieczny sposób i świadczy wszelkie inne usługi związane z obsługą zamówień w modelu fulfillment.

Rekordowy rok Panattoni w Polsce. Transakcje z InPostem i Zalando

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button