DrogowyTransport

Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy? Brakuje kierowców

Światowa organizacja przewoźników Iru szacuje, że w Rumunii brakuje 71 tys. kierowców ciężarówek. Jest to poważny problem dla kraju, który jeszcze kilka lat temu dostarczał kierowców ciężarówek do reszty Europy, i aby przeciwdziałać temu niedoborowi, stowarzyszenie przewoźników Untrr zaapelowało do rządu, by ten obniżył minimalny wiek uzyskania prawa jazdy i usunął limity na zatrudnianie imigrantów spoza UE.

Wiek uzyskania prawa jazdy w Rumunii

Rumuńskie przepisy stanowią, że minimalny wiek uzyskania prawa jazdy WE wynosi 21 lat, chociaż UE zezwala na to w wieku 18 lat. Jak argumentuje Untrr, w ciągu tych trzech lat młodzi ludzie szukają innej pracy lub emigrują do krajów europejskich, w których jest to możliwe w wieku 18 lat (Austria, Czechy, Niemcy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Chorwacja, Węgry, Irlandia, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Słowenia, Szwecja i Wielka Brytania). Stowarzyszenie zwraca uwagę, że „badania przeprowadzone w tych krajach wykazały, że nie ma związku między wiekiem kierowców a wypadkami, natomiast najważniejszym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo na drogach jest szkolenie kierowców”.

Jak zaznacza stowarzyszenie, w tym kontekście istnieje pilna potrzeba zmiany rumuńskiego ustawodawstwa, tak aby młoda osoba mogła zostać zawodowym kierowcą od 18 roku życia, a także przyznania funduszy europejskich na rozwój krajowej sieci zawodowych szkół jazdy, aby zapewnić szkolenie w celu zatrudnienia młodych talentów w sektorze transportu drogowego. Firmy zajmujące się przewozem drogowym są skłonne zapewnić młodym ludziom niezbędne szkolenie, a na początku 18-latkowie mogą jeździć z drugą osobą przez okres od trzech do sześciu miesięcy.

Czytaj też: Ukraińskie prawo jazdy będzie uznawane przez wszystkie kraje UE

Brakuje kierowców

Drugim wątkiem w poszukiwaniu kierowców jest imigracja, rozwiązanie, które zostało już powszechnie przyjęte przez inne kraje europejskie. Przykładowo w Polsce w 2021 roku padł rekord liczby wystawionych obcokrajowcom zezwoleń na pracę i oświadczeń dotyczących zatrudnienia pracowników ze Wschodu. Bez nich liczba wakatów byłaby dużo większa.

Podczas gdy państwa Europy Zachodniej przyciągają kierowców z Rumunii, którzy zostali przeszkoleni zgodnie z unijnymi standardami i mogą pracować dla zachodnich firm, rumuńscy przewoźnicy muszą sprowadzać kierowców z krajów spoza Unii Europejskiej. Wiąże się to jednak ze skomplikowanymi procedurami – wskazuje Untrr.

Czytaj też: Brak kierowców w Wielkiej Brytanii rozpętał mały kryzys paliwowy

Rekordowe braki kadrowe w branży transportowej. Niemcy chcą szkolić 17-latków

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button