LotniczyPrzemysł 4.0

NASA kontynuuje rozwój samolotu X-57 Maxwell. Loty testowe jeszcze w tym roku

NASA kilka lat temu przedstawiła koncepcję zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2006T, który został nazwany X-57 Maxwell. Po okresie intensywnych badań projekt przeszedł testy termiczne, co jest kamieniem milowym w rozwoju. Pierwszy lot w warunkach rzeczywistych zaplanowano na ten rok. 

X-57 Maxwell pozytywnie przeszedł testy termiczne

Nowy elektryczny samolot NASA może odegrać dużą rolę w ograniczeniu emisyjności. Eksperymentalny model X-57 będzie w stanie przetransportować do 10 pasażerów. Projekt uwzględnia 14 śmigieł wzdłuż skrzydeł i jest w całości zasilany energią elektryczną. X-57 wykorzystuje baterie litowe. Rozwiązanie to wymaga dopracowania, z uwagi na dużą wagę metalicznego litu, która ogranicza osiągi maszyny. Naukowcy zaznaczają, że energia uzyskiwana z akumulatorów, w stosunku do ich wagi, jest 50 razy mniejsza, niż można uzyskać z paliwa lotniczego.

Po przeprowadzonych niedawno testach termicznych naukowcy przekazali, że osiągnięto kolejny kamień milowy w rozwoju samolotu. Testy w warunkach podwyższonej lub skrajnie niskiej temperatury są szczególnie istotne dla projektu, gdyż weryfikują projekt, funkcjonalność i jakość wykonania kontrolerów, w tym krytycznych podzespołów.

PLAKO System - inteligentne systemy dokowania

Zobacz także: Zielone QE, czyli jak banki centralne mogą wesprzeć transformację klimatyczną

Samolot ma wykorzystywać tzw. napęd rozproszony. Koncepcja ta polega na współpracy małych silników i wielu akumulatorów rozmieszczonych w samolocie. Projekt NASA wyróżnia się jednak całkowicie przeprojektowanymi skrzydłami, które zostały ustawione tak, aby zoptymalizować przepływ powietrza wokół nich.

Zobacz także: British Airways i Virgin Atlantic wracają do Chin po 3 latach

NASA pracuje nad nową koncepcją przyszłości

Samolot NASA ma zasięg 160 km. Dotychczasowe testy wypadały obiecująco, dlatego samolot ma szansę wznieść się w powietrze po raz pierwszy w tym roku. Finalnie zmodyfikowany model ma transportować ok. dziesięciu pasażerów.

Zespół pracujący nad koncepcją jest o krok bliżej integracji wszystkich systemów po otrzymaniu pozytywnych wyników testów termicznych w ekstremalnych warunkach, jakich można się spodziewać podczas lotu. Zbliżający się przegląd samolotu w NASA Armstrong Flight Research Center w Edwards w Kalifornii jest kolejnym ważnym krokiem przed lotami badawczymi.

Girteka wykorzystuje sztuczną inteligencję do planowania tras

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button