DrogowyTransport

Tesla i Volkswagen otworzą fabryki samochodów elektrycznych w RFN

Dwa duże koncerny motoryzacyjne, Tesla i Volkswagen otworzą nowe fabryki samochodów elektrycznych w Niemczech. Słynny amerykański producent aut elektrycznych dostał zielone światło na dokończenie budowy „gigafabryki” pod Berlinem, a niemiecki Volkswagen ogłosił plany rozpoczęcia budowy swojego zakładu.

Tesla dostała zielone światło na kontynuację budowy „gigafabryki”

Tesla otrzymała warunkowe pozwolenie na swoją pierwszą europejską „gigafabrykę” pod Berlinem. Zanim jednak będzie mogła dokończyć budowę i produkcję samochodów, rząd landu Brandenburgii sprecyzował, że amerykański koncern musi spełnić wiele dodatkowych warunków dotyczących zużycia wody i kontroli zanieczyszczenia powietrza.

Zobacz również: Tesla otwiera sieć ładowania dla innych samochodów elektrycznych

Tesla pierwotnie planowała rozpocząć produkcję latem 2021 r., ale przedłużający się proces zatwierdzania dokumentacji opóźnił otwarcie. Było ono spowodowane dodatkowymi kontrolami urzędników, licznymi konsultacjami społecznymi, ale również reakcją lokalnych aktywistów ekologicznych, którzy podkreślali negatywny wpływ fabryki na lokalne siedliska ptaków i zwierząt. Premier stanu Dietmar Woidke nazwał wydanie pozwolenia na budowę fabryki o wartości 5 miliardów euro „wielkim krokiem w przyszłość” i głównym motorem napędowym przemysłu i technologii dla Niemiec i regionu. Fabryka Tesli ma docelowo zatrudniać nawet 12 tys. pracowników.

Volkswagen przeznaczy 2 mld euro na budowę fabryki

Niejako w kontrze do wydania zgody na fabrykę Tesli przez niemiecki sąd, największy niemiecki koncern motoryzacyjny, Volkswagen zapowiedział, że wyda około 2 mld euro na budowę nowej fabryki samochodów elektrycznych, która najprawdopodobniej stanie pod Wolfsburgiem. Budowa zakładu ma się rozpocząć wiosną 2023 r. Koncern planuje docelowo produkować w nowym zakładzie około 250 tys. samochodów elektrycznych rocznie.

Zobacz również: Niedobór chipów spowalnia niemiecki przemysł

Dyrektor generalny Volkswagena, Ralf Brandstätter tak skomentował decyzję o nowej fabryce:

Dzięki tej decyzji wzmacniamy i utrzymujemy konkurencyjność głównego zakładu i dajemy pracownikom solidną, długoterminową perspektywę

Fabryki samochodów elektrycznych w Niemczech z rywalizacją w tle

Niemal jednoczesne doniesienia medialne o wydaniu pozwolenia na budowę fabryki Tesli i o przeznaczeniu funduszy na budowę zakładu Volkswagena, świadczą o narastającej rywalizacji między tymi dwoma koncernami o dominację na rynku samochodów elektrycznych w Niemczech i w całej Europie. Tesla po ukończeniu pierwszej fazy ekspansji w Niemczech, chce dostarczać na rynek europejski 500 tys. samochodów rocznie. W kontrze do tego Volkswagen ogłosił, że w nowej fabryce od 2026 r. będzie budowany zupełnie nowy flagowy model Trinity, który cechować ma superszybkie ładowanie i możliwość autonomicznej jazdy. Rozwój europejskiego rynku pojazdów elektrycznych jest atrakcyjnym kawałkiem tortu do podziału dla wielkich koncernów motoryzacyjnych, a rywalizacja między nimi dopiero się rozpoczyna.

Automatyzacja fabryki Volkswagena w Poznaniu postępuje. Otwarto nowy magazyn

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button