DrogowyTransport

Rosyjska motoryzacja na dnie? Łada wstrzymała produkcję

Łada wstrzymała produkcję ze względu na sankcje nałożone przez Zachód. Samochody przestały zjeżdżać z taśm produkcyjnych z uwagi na brak materiałów oraz podzespołów. 

Łada wstrzymała produkcję – co dalej?

Rzecznik AvtoVAZ, stojący za marką Łada, odmawia komentarza dotyczącego sankcji. Utrzymuje, że produkcja została wstrzymana wyłącznie ze względu na niedobór chipów i zapewnia, że firma dokłada wszelkich starań, aby produkcja w Togliatti i Iżewsku została jak najszybciej wznowiona.

Pakiet kontrolny akcji posiada Renault. Pierwszy pakiet 25% akcji nabyto w 2008 roku. Kontrolę przejęto w 2014 roku, po rosyjskim ataku na Krym. To właśnie dzięki Francuzom Łada została unowocześniona, a na rynku pojawiały się nowe modele. Jednakże produkcja jest aktualnie uzależniona od importowanych podzespołów. Według szacunków ekspertów ok. 20% części pochodzi z Zachodu. Skutek wprowadzenia sankcji zakazano sprowadzania części do Rosji, co wywołało przestoje w fabrykach. Zgromadzone zapasy wystarczyły zaledwie na dwa tygodnie produkcji.

Zobacz także: Tesla i Volkswagen otworzą fabryki samochodów elektrycznych w RFN

Pozycja Łady w Rosji porównywana do pozycji GM w USA

Zdaniem The Wall Street Journal, jeśli AvtoVAZ nie rozwiąże swoich problemów, Rosja może stanąć w obliczu niedoboru nowych samochodów. Oprócz tego, że Łada ma znaczy udział w rosyjskim rynku. W poprzednich latach firma odpowiadała za ponad 20% sprzedaży samochodów osobowych w Federacji Rosyjskiej.

Zobacz także: Przemysł półprzewodników znowu zagrożony? Ukraiński neon na wagę złota

Często porównuje się AvtoVAZ i Ładę do General Motors w Stanach Zjednoczonych. Fabryki nie tylko zapewniają miejsca pracy, ale Łada to przede wszystkim symbol Rosji. Dla wielu osób to wciąż sentyment związany z rozwojem motoryzacji w przeszłości, pomimo że aktualnie jest zarządzana przez Francuzów. Pojawiają się informacje, że Rosja szuka alternatywnych dostawców, prowadząc negocjacje ze stroną chińską. Jednak zaangażowanie nowych partnerów może potrwać.

Warto przypomnieć, że w Rosji produkowane są również modele Dacii, marka również znajduje się pod kontrolą francuskiego koncernu Renault. Prawdopodobnie więc można spodziewać się wkrótce wstrzymania produkcji z uwagi na niedobór importowanych części.

Wojna na Ukrainie wpłynie na zamówienia zbiorników LNG

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button