PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

easyJet stawia na samoloty wodorowe. Powstał ważny sojusz

Airbus, Rolls-Royce, easyJet i inni partnerzy utworzyli sojusz Hydrogen in Aviation (HIA)

Przewoźnik easyJet będzie współpracował z partnerami lotniczymi, takimi jak Airbus, Rolls-Royce i Port lotniczy Bristol, aby wdrażać samoloty wodorowe na szeroką skalę i wspierać programy polityczne i badawcze na temat wykorzystania wodoru w lotnictwie. Do grupy dołączają również partnerzy przemysłowi, tacy jak Ørsted i GKN Aerospace.

easyJet chce masowo wdrażać samoloty wodorowe

Airbus, Rolls-Royce, easyJet i inni partnerzy utworzyli sojusz Hydrogen in Aviation (HIA), aby przyspieszyć przyjęcie wodoru jako źródła paliwa w lotnictwie. Jak informuje portal Simple Flying, sojusz będzie współpracować z rządem Wielkiej Brytanii i interesariuszami branżowymi w celu opracowania infrastruktury, polityki i ram bezpieczeństwa dla lotnictwa zasilanego wodorem na szeroką skalę.

Czytaj też: Apus buduje samoloty napędzane wodorem. Powstała nowa hala

Według CEO easyJet, Johana Lundgrena, samoloty wodorowe mogą być przyszłością branży lotniczej, a wykorzystanie wodoru w lotnictwie ma potencjał wygenerowania corocznie 34 miliardów funtów dla brytyjskiej gospodarki do 2050 roku.

Nie ma wątpliwości, że Wielka Brytania ma potencjał stać się światowym liderem w lotnictwie wodorowym, co może przynieść coroczny wzrost gospodarki kraju na poziomie 34 miliardów funtów do 2050 roku, ale aby wykorzystać tę szansę, konieczna jest szybka zmiana i teraz nadszedł czas, aby działać. Musimy współpracować, aby wprowadzić radykalne rozwiązania dla branży lotniczej, abyśmy mogli chronić i maksymalizować korzyści, jakie przynosi ona brytyjskiej gospodarce i społeczeństwu – wskazał.

Branża lotnicza w Wielkiej Brytanii zatrudnia ponad 230 000 osób i przyczynia się bezpośrednio do zasilania gospodarki kraju kwotą ponad 22 miliardów funtów, a także generuje około 34 miliardy funtów poprzez eksport komponentów lotniczych.

easyJet i partnerzy inwestują w wodór

Jak informuje portal Simple Flying, wodór okazał się obiecującym alternatywnym źródłem paliwa dla lotnictwa na krótkich trasach, ponieważ nie generuje dwutlenku węgla podczas użytkowania. Powszechne wykorzystanie tego rozwiązania będzie jednak wymagać znacznych inwestycji w badania i rozwój oraz udane wdrożenie odpowiedniej infrastruktury.

Kilku członków sojuszu już znacząco inwestuje w tę technologię. Airbus opracowuje nowe samoloty zasilane wodorem, które mają wejść do komercyjnej służby w 2035 roku. Współpraca Rolls-Royce z easyJet zapewniła z kolei udane testy naziemne z silnikiem turbinowym zasilanym wodorem. Testy te przeprowadzono przy użyciu przekształconego silnika samolotowego Rolls-Royce AE 2100-A i zielonego wodoru wyprodukowanego przy użyciu energii przypływu i wiatru.

Współpraca jest kluczowa, jeśli chodzi o osiągnięcie naszych ambicji netto zero jako branży, dlatego jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią Sojuszu Hydrogen in Aviation (HIA). Naszym wkładem w HIA jest nasza zdolność i doświadczenie w pionierskich technologiach i rozwiązaniach. Przetestowaliśmy już nowoczesny silnik lotniczy z wykorzystaniem zielonego wodoru, i wierzymy, że jest to jedno z rozwiązań, które pomogą dekarbonizować lotnictwo w perspektywie średnio- i długoterminowej – podkreśliła Grazia Vittadini, Dyrektorka Techniczna w Rolls-Royce.

Kilka innych mniejszych partnerów przemysłowych również dokonuje znaczących postępów w branży. ZeroAvia i Universal Hydrogen już przeprowadziły testy lotów przy użyciu samolotów zmodyfikowanych do korzystania z silników zasilanych wodorem.

Celem dekarbonizacja lotnictwa

Jak informuje portal Simple Flying, sojusz wskazał trzy kluczowe obszary, na które rząd Wielkiej Brytanii powinien się skoncentrować, aby pomóc krajowi osiągnąć znaczące korzyści ekonomiczne i spełnić cele związane z dekarbonizacją. Pierwszym obszarem jest wsparcie w dostarczaniu infrastruktury niezbędnej do tego, aby Wielka Brytania stała się światowym liderem w tym aspekcie. Kolejnym punktem na liście jest zapewnienie, że lotnictwo będzie gotowe prawnie na przyjęcie wodoru jako głównego źródła paliwa. Wreszcie, grupa będzie dążyć do finansowania badań i rozwoju lotnictwa wodorowego w dłuższej perspektywie.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo 

Konsultacje przeprowadzone przez rząd Wielkiej Brytanii w 2021 roku wskazywały, że rozwijanie brytyjskiej gospodarki wodorowej może wesprzeć ponad 9 000 miejsc pracy do 2030 roku i aż 100 000 miejsc pracy do 2050 roku.

easyJet otwiera… szkołę lotniczą dla dzieci. Bo każdy może latać 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button