KolejowyTransport

Konwersja lokomotyw spalinowych na wodorowe w Ameryce

Podczas gdy w Europie pierwsza lokomotywa manewrowa na ogniwa wodorowe, wyprodukowana przez polskiego producenta Pesa Bydgoszcz, kończy testy przed wejściem do komercyjnej eksploatacji, północnoamerykański gigant kolejowy Canadian Pacific (CP) zaprezentował swój prototyp napędzany alternatywnym paliwem. Poza odległością geograficzną, interesujące jest doświadczenie kanadyjskiej firmy, działającej w Ameryce Północnej, ponieważ stanowi ona przykład eksportowy i inteligentny sposób na wzmocnienie swojej floty. Priorytetem dla firmy jest jednak konwersja lokomotyw spalinowych na wodorowe, a nie budowa nowych maszyn od podstaw.

Konwersja lokomotyw przedłuża ich żywotność

Podejście CP polega na regeneracji lokomotyw spalinowo-elektrycznych, które są regularnie eksploatowane, tak aby zoptymalizować zasoby, a przede wszystkim zaoferować natychmiastową alternatywę dla napędu spalinowego. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że lokomotywa Canadian Pacific, dzięki ciągłej konserwacji oraz modernizacji mechanicznej i technologicznej, ma przeciętną żywotność 50 lat, to łatwo zauważyć, że jeżeli opcja polegałaby na nabywaniu wyłącznie nowych pojazdów, odnowa floty trwałaby dziesiątki lat. Konwersja lokomotyw sprawia, że obecnie CP ma w użyciu 1200 lokomotyw spalinowo-elektrycznych w eksploatacji, nawet jeśli ich konstrukcja wydaje się dość przestarzała jak na europejskie standardy estetyczne.

Cechą, która przemawia za tym projektem przebudowy, jest właśnie typ maszyn, które posiadają elektryczne silniki trakcyjne, zasilane przez alternator napędzany silnikiem Diesla. Prace regeneracyjne polegają zatem na usunięciu jednostki wysokoprężnej, alternatora i zbiorników na olej, oraz zastąpieniu całości systemem ogniw paliwowych i wszystkimi wynikającymi z niego elementami elektrycznymi, w tym akumulatorami. Według Canadian Pacific pierwszy prototyp już spełnił wszystkie oczekiwania, a nawet częściowo je przekroczył, i może nastąpić dalsza poprawa wydajności, zwłaszcza w zakresie pojemności akumulatorów.

Czytaj też: Napędy wodorowe i hybrydowe są przyszłością kolei

Konwersja lokomotyw w Europie

Również w Europie konwersja lokomotyw spalinowych na wodór zaczyna się albo od istniejących maszyn. Czteroosiowa lokomotywa manewrowa produkcji Pesa Bydgoszcz oparta jest na serii SM42. Posiada dwa wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 85 kW, dostarczone przez Ballard Power Systems, sześć zespołów baterii trakcyjnych o łącznej mocy 167 kW/h oraz cztery silniki trakcyjne o mocy 180 kW. Zbiorniki wodoru mają pojemność 175 kg, co pozwala na 24-godzinną autonomię.

W Estonii, przedsiębiorstwo logistyki kolejowej Operail i Stargate Hydrogen rozpoczęły duży projekt głębokiej konwersji lokomotyw manewrowych z napędem spalinowo-elektrycznym serii C36-7, produkowanych przez General Electric i dostępnych w około czterdziestu jednostkach. Maszyny te rzekomo osiągnęły już kres swojej kariery, ponieważ mają przestarzałe silniki Diesla. Regeneracja pozwala na przezwyciężenie tego ograniczenia i utrzymanie przestarzałych C36-7 w eksploatacji przez kilka lat.

Czytaj też: Transport publiczny oparty o napędy wodorowe będzie coraz popularniejszy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button