Info z rynku

NIK definiuje zagrożenia dla budowy CPK. Problem to nie tylko opóźnienia

Według oficjalnego raportu Najwyższej Izby Kontroli, zagrożenia dla budowy CPK do 2027 roku to:  opóźnienia, rosnące koszty oraz niepewne źródła finansowania. 

Raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący CPK

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę, aby sprawdzić, czy realizacja kluczowego polskiego  projektu infrastrukturalnego przebiega zgodnie z założeniami. CPK jest inicjatywą realizowaną od 2017 roku. Inwestycja miała być podzielona na trzy kluczowe części: lotniskową, drogową i kolejową. Jak wskazuje NIK, aby część lotniskowa miała swoje uzasadnienie biznesowe, musiałaby obsłużyć do 2030 roku 24,3 mln pasażerów, natomiast nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł.

Zdefiniowano kilka poważnych niedociągnięć związanych z budową Portu:

NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone. W dodatku: nadal nie wiadomo, ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt.

NIK wskazuje, że kluczowym działaniem, które powinno zostać podjęte, jest wykonanie dokładnej analizy uwzględniającej koszty i korzyści budowy lotniska pod Baranowem, szczególnie w obliczu wzrostu inflacji i mniejszego ruchu pasażerskiego wywołanego pandemią.

Zobacz także: Ruszył przetarg na roboty budowlane pod CPK. Na początek 1,7 mld zł

Zagrożenia dla budowy CPK – ryzyka zdefiniowane przez NIK

Najwyższa Izba Kontroli w raporcie zdefiniowała najważniejsze ryzyka mogące w sposób istotny wpływać na przebieg budowy CPK. Wspomniano przede wszystkim o braku zapewnienia odpowiedniego finansowania kolejnych etapów inwestycji. Dokument wykonawczy mający uwzględniać harmonogramy realizacji oraz budżety poszczególnych przedsięwzięć wciąż nie został przyjęty.

Ze względu na zatrudnienie zewnętrznego doradcy oraz planowanie istotnego stanu zatrudnienia pojawia się ryzyko nieuzasadnionego wzrostu kosztów finansowania zadań. Kluczowym zagrożeniem jest ryzyko nieukończenia projektu do 2027 roku. Wynika to z zaawansowania poszczególnych etapów, których termin realizacji znacząco odbiega od wskazanych wcześniej terminów. Opóźnienia mogą się nałożyć na siebie, wpływając na termin realizacji.

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Do końca przyszłego roku środki na finansowanie CPK określono na poziomie 9,23 mld zł. Od przyszłego roku zaplanowano długoterminowe finansowanie dłużne. Jednak to rozwiązanie wymaga dokładnego planu uwzględniającego określenia konkretnych wymagań inwestycji.

Zdaniem NIK zagrożenia dla budowy CPK są realne. Kluczowa inwestycja infrastrukturalna już na początku ma opóźnienia, co źle rokuje dla dalszych etapów projektu.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button