Lotniczy

Allegiant Air kupuje nawet 100 samolotów Boeing 737 MAX

Amerykański tani przewoźnik Allegiant Air potwierdził plany zakupu 50 nowych samolotów odrzutowych Boeing 737 MAX o wartości 5,5 mld dolarów. W grę wchodzi także opcja zakupu kolejnych 50 maszyn. Zamówienie jest efektem zmiany podejścia przewoźnika do zakupów. Linia lotnicza bardzo szybko się rozwija, jednak dotychczas korzystała głównie z używanych samolotów Airbusa.

Jefferies Sheila Kahyaoglu zajmujący się analizowaniem branży lotniczej, napisał, że Allegiant Air doświadczył jednego z najsilniejszych ożywień w branży. Jest to efekt m.in. tego, że po pandemii podróże turystyczne zdecydowanie szybciej zaczęły zyskiwać na popularności niż podróże służbowe.

Allegiant Air kupi 50 samolotów Boeing 737 MAX z opcją na kolejne 50

Przewoźnik z Las Vegas kupi 30 samolotów 737 MAX 7 i 20 sztuk 737 MAX 8-200. Jednocześnie Boeing poinformował, że zamówienie zawiera opcję zakupu dodatkowych 50 maszyn. W sumie Allegiant Air może zamówić u Boeinga nawet 100 samolotów. Tym samym linia lotnicza jest pierwszym klientem w USA powiększonego wariantu samolotu. Powiększona wersja 737 MAX 8-200 zdolna jest zabrać na pokład nawet 200 pasażerów.  Jak informuje Reuters 10 odrzutowców zostanie dostarczonych do przewoźnika w 2023 r., 24 w 2024 r., a 16 w 2025 r.

Warto zaznaczyć, że 737 MAX 8 nie miał dobrej prasy po dwóch katastrofach lotniczych w Etiopii i Indonezji, w których zginęło łącznie 346 osób. Problemy z modelami 737-8 MAX spowodowały, że Boeing musiał zmierzyć się z największym kryzysem w historii firmy. Firma musiała uziemić wszystkie wyprodukowane samoloty.  Powodem problemów była wadliwa elektronika (system MCAS). Samoloty po żmudnych procedurach przeszły wszystkie certyfikaty bezpieczeństwa i są dopuszczone do użytku.

Zobacz także: Ryanair odebrał pierwsze samoloty Boeing 737-8 MAX. Czy są bezpieczne?

Allegiant Air podaje, że dzięki podpisanej z Boeingiem umowie będzie miał możliwość uruchomienia 400 nowych połączeń. Nie sprecyzowano na jakie miasta będzie nastawiona ekspansja, ale samoloty mają zwiększyć podaż miejsc siedzących i o 20% zredukować zużycie paliwa w porównaniu do starszych samolotów Airbusa. Jak podaje Boeing, 737 MAX 7 jest optymalny do uruchamiania nowych tras, gdyż istotnie redukuje ryzyko kosztowe. Z kolei 737 MAX 8-200 jest przeznaczony do tras o dużym popycie na loty.

Warto jednak zwrócić uwagę, że dywersyfikacja floty może zwiększyć koszty operacyjne przewoźnika, a więc osłabić jego konkurencyjność. Allegiant Air do tej pory opierał się głównie na tańszych używanych samolotach, aby obniżyć koszty. Allegiant obecnie obsługuje 108 Airbusów A319 i A320 i jak podaje przewoźnik w planach jest zakup kolejnych A320 na rynku wtórnym.

Obecne oznaki rynkowe pokazują, że popyta na tanie loty znów rośnie i powoli wraca do poziomów z 2019 roku. Warto także zauważyć, że znacznie szybciej rosną loty turystyczne, aniżeli korporacyjne. Pandemia pokazała wielu firmom, że można znacznie ograniczyć mobilność pracowników i wiele spotkań organizować za pomocą najnowszych technologii.

Zobacz także: Eastern Airlines wykorzystuje Boeingi 777 do zdominowania branży

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button