Kolejowy

Metro w Rumunii – kolejne miasto po Bukareszcie stara się o kolej

Kluż-Napoka to kolejne miasto, które stara się o metro. Główny ośrodek miejski Siedmiogrodu planuje budowę kolei podziemnej ze względu na specyficzne ukształtowanie terenu oraz wzmożony ruch na drogach. Metro w Rumunii funkcjonuje już w stolicy kraju, Bukareszcie. 

Rozwój infrastruktury w Rumunii

Kluż-Napoka to ważny ośrodek akademicki na mapie Rumunii. W mieście mieszka ok. 324 tys. mieszkańców, z czego 80 tys. to studenci. Górzyste ukształtowanie terenu sprawia, że ruch odbywa się na osi wschód-zachód, co przyczynia się do ciągłych korków na kluczowych odcinkach dróg. Szacuje się, że ponad 30% mieszkańców korzysta na co dzień z samochodów. W mieście jest tylko jedna linia tramwajowa, która ciągnie się na odcinku 12 km. 22 listopada Rada Miejska zatwierdziła studium wykonalności dla projektu. Czas budowy metra oszacowano na 128 miesięcy, czyli 11 lat. W realizacji projektu Rumunii mają pomóc dotacje unijne oraz środki z budżetu państwa. Wartość inwestycji wykracza poza 2 mld euro. Metro ma mieć długość ok. 21,03 km, z czego 14 z 19 stacji ma znajdować się w obrębie miasta. Zgodnie z założeniami, linia metra ma być obsługiwana przez 16 pociągów o długości 52 m będących w stanie pomieścić 380 pasażerów. Rumunia szacuje, że dzięki temu uzyskana zostanie przepustowość na poziomie 15200 pasażerów na godzinę w jednym kierunku.

Zobacz także: Metro w Moskwie – pierwszy raz od 1935 r. otworzono tak dużo stacji

Metro w Rumunii – Kluż-Napoka

Metro ma pozwolić na ograniczenie ruchu drogowego. Dzięki jego budowie liczba samochodów poruszających się na trasie Floresti – Kluż ma zostać zredukowana o 70 000. Burmistrz stwierdził, że to najważniejszy program infrastrukturalny w historii miasta. Projekt ma pomóc w rozwoju obszaru metropolitalnego miasta i przyciągnąć nowe inwestycje.

Kluż-Napoka to miasto, które wykazuje najdynamiczniejszy wzrost liczby ludności. Kolejne inwestycje są więc konieczne, aby sprostać wymaganiom nowoczesnego ośrodka miejskiego. Metro to tylko połowa projektu. Drugą połową jest kolej metropolitalna Gilău – Florești – Kluż-Napoka – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida, która ma wykorzystywać powstałą infrastrukturę. Dzięki niej powstanie nowoczesna sieć transportu podmiejskiego, która stworzy nowe opcje dojazdu dla obszaru na długości 100 kilometrów.

Zobacz także: Wizualizacje pociągów Varsovia: Jak będzie wyglądało nowe metro warszawskie?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button