Info z rynkuLotniczyTransport

Komisja Europejska żąda zwrotu 400 zagrabionych samolotów przez Rosję

Parlament Europejski przyjął w czwartek piątego maja rezolucję w sprawie zwrotu ponad 400 leasingowanych samolotów, które zostały zagrabione przez Rosję. Wszystkie jednostki, które do tej pory były wypożyczane przez rosyjskich przewoźników, miały zostać zwrócone 31 marca. Niestety Kreml bezprawnie uznał, że wszystkie maszyny zostaną w posiadaniu moskiewskich linii lotniczych, jak Pobeda czy Aeroflot.

Rosyjskie linie lotnicze muszą oddać zagrabione samoloty. Komisja Europejska wydała rezolucję w tej sprawie

W związku z agresją Rosji na Ukrainę europosłowie wprowadzają kolejne sankcje na Federację Rosyjską. W szóstym pakiecie ma zostać wprowadzone m.in. embargo na rosyjską ropę, co definitywnie może wpłynąć na zdolności gospodarcze tego kraju. Jest to jednak utrudnione, ponieważ zarówno Węgry, jak i Słowacja są bardzo uzależnione od Moskwy. Niemniej jednak inna kwestia związana z bezpardonowym atakiem na Kijów została przyjęta bezapelacyjnie.

Czytaj również: Rosyjskie linie lotnicze otrzymają dotacje. W przeciwnym razie upadną

Chodzi o kwestie związane z sektorem transportu i turystyki w UE, który w wyniku wojny na Ukrainie znacznie ucierpiał. Wszystko między innymi przez nagły wzrost cen surowców, a także brak wielu dostępnych maszyn, które do tej pory były leasingowane przez rosyjskich przewoźników.

Kwestia wojny na Ukrainie zmusiła zachodnich leasingodawców do rozwiązania umów leasingowych z rosyjskimi przewoźnikami niemal z dnia na dzień. Do tej pory zachodnie korporacje użyczały niemal 500 maszyn Rosjanom, z czego 79 z nich zostało zarekwirowanych podczas pobytu za granicą. Niestety ponad 400 z nich wciąż pozostało na terytorium Federacji Rosyjskiej.

Sprawę utrudnił fakt, iż Kreml uchwalił prawo nacjonalizujące leasingowane maszyny, których wartość opiewa na prawie 10 miliardów dolarów. W związku z tym, Bermudy i Irlandia, gdzie zarejestrowana jest większość samolotów, zawiesiły certyfikatu zdatności do lotu. Oznacza to ni mniej, ni więcej, jak fakt, że jednostki te nie powinny latać ze względu na brak możliwość serwisowania oraz wymiany części krytycznych.

W rezolucji Komisji Europejskiej europosłowie zaznaczyli, że Rosja ponoszą całkowitą odpowiedzialność za zaistniałą sytuację. Tym samym jeśli dojdzie do ewentualnej katastrofy lotniczej, to Moskwa będzie musiała liczyć się z reperkusjami.

Czytaj również: Pakiet nowych sankcji KE zakłada embargo na import rosyjskiej ropy. Czy projekt zostanie zatwierdzony?

Rezolucja UE dotyczyła także zaostrzenia sankcji na rosyjski sektor morski, w tym odmowy wpuszczania statków do europejskich portów. Ponadto wszystkie statki, które chcą zawinąć do portów w UE, mają mieć zakaz uzupełniania paliwa w portach rosyjskich.

Największy samolot na świecie Antonov AN-225 zniszczony przez Rosjan

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button