KolejowyTransport

Gigantyczna rozbudowa paryskiego metra. 200 km nowych linii!

Postępuje rozbudowa paryskiego metra. Jest to największy tego typu projekt w całej Europie. W ciągu następnych 8 lat ma powstać aż 200 kilometrów nowych linii metra! Powstaną cztery nowe linie, a jedna zostanie przedłużona. Planiści twierdzą, że nowe trasy zapewnią codziennie transport dla 2-3 mln ludzi i obniżą emisje CO2 w mieście.

Rozbudowa paryskiego metra na wielką skalę! 200 kilometrów nowych linii

W 2018 r. rozpoczęła się realizacja Grand Paris Express, czyli sieci nowych linii paryskiego metra. Przybędzie aż 200 kilometrów nowych linii, co stanowi w praktyce największy tego typu projekt realizowany obecnie w Europie. Zostaną otwarte 4 nowe linie metra – 15, 16, 17, 18 – oraz przedłużona będzie linia nr 14. Powstanie 68 nowych stacji. Większość trasy zaplanowano w tunelach pod ziemią.

Zobacz również: Metro w Rumunii – kolejne miasto po Bukareszcie stara się o kolej

Pierwszą część projektu będzie stanowiło oddanie rozszerzonej 14 linii metra w 2024 r. przed organizowanymi we Francji Igrzyskami Olimpijskimi. Przedłużenie linii nr 14 ma połączyć Port Lotniczy Orly z centrum Paryża. Cztery nowe linie mają być oddawane w latach 2025-2030. Celem jest zapewnienie transportu publicznego nawet dla 2-3 milionów pasażerów dziennie.

Zobacz również: W 2020 roku Francja wydała na badania naukowe 54 mld EUR!

Nowe linie jakie powstaną to:

  • Linia 15 – będzie to najdłuższa linia metra w Paryżu. Ma mieć długość 76 kilometrów. Co jednak najważniejsze będzie ona linią okrężną, co zdecydowanie usprawni komunikację dla oddalonych od centrum stacji metra, tworząc alternatywę dla pasażerów, którzy nie chcą dojeżdżać do centrum w celu przesiadki. Z racji długości będzie oddawana we fragmentach. Południowy odcinek zostanie ukończony w 2025 r., a kolejne dwa (wschodni i zachodni) w kolejnych latach.
  • Linia 16 –  będzie liczyła 29 kilometrów. Utworzy nierówny łuk przebiegający przez zewnętrzne przedmieścia Paryża, równolegle do wschodniego odcinka linii 15. Ukończenie prac zaplanowano na 2028 r.
  • Linia 17 – będzie miała długość 27 kilometrów i połączy wewnętrzne, północne przedmieścia Saint-Denis z lotniskiem Charles de Gaulle. Podobnie jak linia 16, zostanie otwarta w 2028 r.
  • Linia 18 – plan zakłada 35 kilometrów długości. Będzie przebiegać mniej więcej równolegle do linii 15, na zewnętrznych zachodnich przedmieściach Paryża, łącząc je z lotniskiem Orly. W większości będzie znajdować się w tunelu, ale plan zakłada poprowadzenie trasy po wiadukcie na odcinku 14 kilometrów. Linia ma zostać ukończona w 2026 roku.
rozbudowa paryskiego metra
Nowe trasy metra w Paryżu. Źródło: Wikimedia Commons

Rozbudowa paryskiego metra postępuje – 20 maszyn jednocześnie!

Prace na budowie trwają już od 2018 r. kiedy rozpoczęto drążenie tuneli. W szczytowym momencie prace pod ziemią prowadzono na każdej z pięciu linii jednocześnie, a pod ziemią było aż 20 maszyn drążących tunele – rekord w historii Francji! Prace postępowały sprawnie pomimo pandemii i obostrzeń sanitarnych. W 2021 r. ukończono drążenie tuneli na południowym odcinku Linii 15. Najdłużej zajmie jednak nie samo wydrążenie tuneli a zbudowanie peronów i całej infrastruktury. Szacuje się, że do tej pory postęp prac wynosi około 30%. W 2022 r. głównymi zadaniami wykonywanymi przez budowniczych będą budowa peronów i instalacja systemów podziemnych.

„Zielone finansowanie” sprawi, że powstanie kolej podziemna w Paryżu

Organizatorzy budowy podkreślają znaczenie tej inwestycji nie tylko dla gospodarki, ale również dla środowiska. Naturalnie oczekuje się, że nowe linie pobudzą wzrost gospodarczy, zatrudnienie i rozwiną przedmieścia w okolicach nowych stacji. Co jednak najważniejsze, przyczynią się do odkorkowania Paryża, dzięki zaoferowaniu ponad 2 milionom osób możliwość sprawnego transportu publicznego do samego centrum miasta z przedmieść. Wiele ludzi najprawdopodobniej przesiądzie się z samochodów do metra – z korzyścią dla środowiska. Szacuje się, że zaoszczędzi to ponad 754 tys. ton CO2 rocznie od 2030 r., kiedy wszystkie nowe linie będą działać.

Zobacz również: Metro w Moskwie – pierwszy raz od 1935 r. otworzono tak dużo stacji

Władze podkreśliły, że rozbudowa paryskiego metra będzie finansowana głównie z podatków oraz co najważniejsze, z „zielonych obligacji” o łącznej wartości około 16,6 mld euro. Zielone obligacje są emitowane dla inwestorów realizujących projekty z zakresu ochrony klimatu i środowiska. Okres zapadalności obligacji wynosi od 10 do 50 lat. Podatki od nieruchomości przyniosą 708 mln euro rocznie, a specjalny podatek infrastrukturalny podniesie kolejne 118 mln funtów. Inne formy finansowania projektu to pożyczki od Europejskiego Banku Inwestycyjnego i dotacje z Unii Europejskiej.

Nowe linie metra w Chinach. Prawie 500 kilometrów!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button