LotniczyTransport

Latanie będzie droższe przez zmiany klimatyczne? Tak twierdzą eksperci

Czy zmiany klimatyczne, których świadkami niewątpliwe jesteśmy, przyczynią się do zwiększonych kosztów podróży lotniczych? Prezes Delta Air Lines nie ma wobec tego żadnych wątpliwości i jako przyczynę wskazuje ich… przeciwdziałanie. Rozwiązaniem mogą być także biopaliwa SAF, ale jest jeden szczegół, który odstrasza przewoźników.

Zmiany klimatyczne wywołają efekt domina w transporcie lotniczym?

Szef Delta Air Lines Ed Bastian w rozmowie z BBC przyznał, że klienci muszą przygotować się na zwiększone ceny za bilety lotnicze. Wszystko przez nakładane kolejne daniny proekologiczne, które mają na celu zminimalizowanie liczby lotów przez pasażerów. Już teraz, jak wskazują eksperci, lotnictwo przyczynia się do emisji 2,5% emisji dwutlenku węgla ocieplającego naszą planetę.

Tymczasem Delta Air Lines wydała aż 30 mln dolarów na roczną kompensację emisji CO2. Sama linia lotnicza twierdzi, że od marca 2020 jest neutralna pod kątem emisji dwutlenku węgla i zobowiązała się do wydania aż 1 mld dolarów na cele proekologiczne. Dotyczy to m.in. inwestycji w nowoczesne samoloty, zrównoważone paliwa lotnicze i usuwanie CO2 z atmosfery.

Zobacz również: United poleci w 3,5h z USA do Europy dzięki samolotom Boom Supersonic!

Jak jednak wskazuje Andreas Schafer, profesor energii i transportu na University College London, koszty dekarbonizacji lotnictwa będą znacznie wyższe. Według badań jego zespołu wynika, że ceny biletów lotniczych musiałyby wzrosnąć o 10%-20%, aby pokryć koszty odejścia od tradycyjnych paliw i przystosowania silników. Według niego:

W perspektywie krótkoterminowej konieczne będzie wsparcie rządu. Wszystko dlatego, że dekarbonizacja lotnictwa będzie niezwykle trudna, a obecne wysiłki będą musiały zostać drastycznie zwiększone.

Zmiany klimatyczne można zminimalizować dzięki paliwo SAF. Jednak wszystko ma swoją cenę.

Według eksperta sytuacja pod tym kątem jest niezwykle trudna, ponieważ obecność na rynku biopaliw SAF (zrównoważone paliwo lotnicze), to zdecydowana rzadkość. Niemniej jednak już ponad 10 lat temu SAF wykorzystano w Boeingu 737 linii Virgin Atlantic.

Co ciekawe, aby korzystać z tego środka napędowego, nie potrzeba nawet zmieniać konstrukcji maszyny, jego silników czy zmian w infrastrukturze. Co więcej, SAF produkuje nawet 80% mniej niż tradycyjne paliwo lotnicze. Z tego powodu jego przyszłość jawiłaby się w bardzo kolorowych barwach, gdyby nie jeden mankament.

Cena SAF odstrasza linie lotnicze

Paliwa te są znacznie droższe o tradycyjnych, które są wykorzystywane w samolotach na całym świecie. Ich cena wynosi nawet trzy, do pięciu razy więcej od kosztów paliw tradycyjnych.

Ponadto ich ilości muszą być także pozyskiwane, które zaspokoiłyby nieprzerwany strumień ciągłych podróży lotniczych. A to z kolei musi być przygotowane i wdrażane już wcześniej, tak aby nie było problemów i zastojów na lotniskach. Z tego właśnie powodu zwiększenie cen za bilety ma niejako odstraszyć niektórych pasażerów, którzy wybiorą np. transport kolejowy.

Tylko, czy aby na pewno to dobry pomysł? To już jednak kwestia sporna.

 

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button