KolejowyTransport

UE: Przez ocieplenie klimatu nastąpi rozwój nocnych pociągów

Ocieplenie klimatu jest niezwykle istotnym czynnikiem, który na stale zmieni sposób podróżowania. Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele Komisji Europejskiej ds. transportu. Według serwisu Politico Unia Europejska zamierza rozwinąć podróże nocnymi pociągami na terytorium Wspólnoty. Wszystko w ramach walki z globalnym ociepleniem i ograniczeniem transportu lotniczego.

Ocieplenie klimatu zmienia transport kolejowy. Więcej pociągów nocnych, mniej lotów krajowych

Rozwój zielonej kolei, jest zgodna z pakietem legislacyjnym Fit for 55, którego zadaniem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55 procent do końca dekady. Unia Europejska chce bowiem umożliwić utworzenie platformy inwestycyjnej, która umożliwi przewoźnikom pozyskiwanie atrakcyjnych pożyczek z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Dzięki nim będzie możliwe sfinansowanie nowych składów oraz tras kolejowych.

Zobacz również: Latanie będzie droższe przez zmiany klimatyczne? Tak twierdzą eksperci

Nocne pociągi są promowane jako realna alternatywa dla ruchu lotniczego, który dorocznie emitują tysiące ton gazów cieplarnianych. Jak informuje serwis Politico przedsiębiorstwa kolejowe obecnie coraz śmielej inwestują w rozwój nocnych pociągów. To akurat całkowite odwrócenie trendu, ponieważ tylko w latach 2001-2019 zamknięto ponad 65% takich tras w Europie.

Jednakże zarówno w wyniku pandemii COVID-19, jak i zmiany nastawienia konsumenckiego, przewoźnicy zaczęli rozwijać kolej nocną. Wynika to także z polityki wewnętrznej niektórych państw, np. Francji, która zadeklarowała zamknięcie krajowych lotów na krótkich dystansach.

Zobacz również: Firma Midnight Trains planuje nocne pociągi z pokojami hotelowymi

Które państwa zadeklarowały powrót do tradycji? Jak twierdzi Politico, sprawa dotyczy takich krajów, jak Francja, Belgia, Szwecja, Dania, Austria, Norwegia, Szwajcaria i Holandia. Wszystkie wymienione zadeklarowały pewne formy inwestycji publicznych w celu przywrócenia nocnych połączeń. Na razie nie ma odpowiedzi ze strony polskich władz, choć np. czeska spółka RegioJet uruchamia nocny pociąg z Warszawy do Berlina i Holandii.

Sam francuski minister transportu Jean-Baptiste Djebbari zapowiedział, że państwo zamierza kupić nawet 300 nowych pociągów nocnych do końca 2030 roku. Z kolei Włochy zamierzają kupienie 70 wagonów nocnych dla krajowego podróżnika, podobnie jak Hiszpania.

Ocieplenie klimatu wpływa na politykę transportową Unii Europejskiej

Austriackie ÖBB, niemiecki Deutsche Bahn, francuskie SNCF, szwajcarskie SBB i holenderskie NS rozpoczęły współpracę w sprawie kursowania międzynarodowych pociągów nocnych. To, jak twierdzą decydenci, jest istotnym rozwojem tego typu transportu kolejowego. Wszystko przez bardzo wysokie koszta zakupu nowych pociągów nocnych, których ceny dochodzą nawet do 30 milionów euro. Dotyczy to nowych, siedmiowagonowych składów z lokomotywą.

Zobacz również: Ludzie odpowiadają za globalne ocieplenie – naukowcy są zgodni

Niemniej jednak Komisja Europejska wzywa kraje członkowskiego do obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz obniżenie podatku VAT od biletów kolejowych. To, jak twierdzą przedstawiciele Komisji, będzie miało znaczący wpływ na popularyzację pociągów nocnych oraz ich późniejszy rozwój.

 

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button