KolejowyTransport

Railjet wciąż w modzie. ÖBB zamawia kolejne pociągi od Stadler

Nowe dwupokładowe Railjety są przeznaczone dla tzw. Westbahn, która łączy Wiedeń i Salzburg

Austriacki przewoźnik Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) zamówił kolejne dwupokładowe pociągi od szwajcarskiego producenta Stadler Rail. Konkretnie chodzi o 14 sześciowagonowych jednostek do transportu międzymiastowego oraz 21 czterowagonowych jednostek do połączeń regionalnych. 

ÖBB zamawia piętrowe pociągi Stadler

Całkowita wartość zamówienia ÖBB wynosi około 600 milionów euro, a nowe pociągi od Stadler będą miały około 480 miejsc siedzących, czyli o jedną piątą więcej niż obecne jednopokładowe Railjety. Jednostki przeznaczone do dalekobieżnego transportu będą mogły osiągać prędkość nawet do 200 km/h i nosić nazwę handlową Railjet. Jak informuje portal Zdopravy, ÖBB twierdzi, że będą to pierwsze dwupokładowe Railjety we flocie. Obecnie przewoźnik posiada jednopokładowe zestawy typu push-pull, produkowane przez Siemensa.

Czytaj też: Koleje Czeskie instalują Wi-Fi 5G. PKP Intercity może zazdrościć

Jesteśmy dumni z tego wyniku i podejmujemy działania mające na celu dalsze zwiększenie pojemności naszych pociągów. Inwestujemy w serce naszej długodystansowej komunikacji, czyli Railjet, i po raz pierwszy rozszerzamy istniejący tabor o nowoczesne dwupokładowe pociągi – powiedział dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä.

Nowe piętrowe pociągi

Nowe dwupokładowe Railjety są przeznaczone dla tzw. Westbahn, która łączy Wiedeń i Salzburg. Pierwsze z nich powinny wejść do użytku w połowie 2026 roku. Po ukończeniu tunelu podgórskiego Semmering między Wiedniem a Styrią (przewidywane na 2030 rok) planuje się wykorzystanie nowych jednostek także na trasie południowej. Jak informuje portal Zdopravy, ÖBB uzasadniają nowe zamówienie rosnącym popytem na podróże kolejowe i potrzebą zwiększenia pojemności. W ubiegłym roku austriackie koleje przewiozły 41,6 miliona pasażerów w długodystansowej komunikacji, bijąc tym samym rekordowy rok 2019.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Zamówienie kolejnych jednostek Stadler Kiss jest wynikiem ramowej umowy, którą Stadler zdobył po złożonym procesie przetargowym w ubiegłym roku. Umowa obejmuje dostawę aż 186 pociągów o wartości trzech miliardów euro, a pierwszą serię pojazdów przewoźnik zamówił krótko po jej podpisaniu. Było to 41 jednostek o prędkości 160 km/h dla wschodnich regionów, kosztujących 600 milionów euro. ÖBB umieści je na torach pod nazwą handlową Cityjet, a pierwsze dostawy mają rozpocząć się na początku 2026 roku.

Szwajcarski producent pociągów otworzy nową fabrykę w Portugalii 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button