PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
E-commerceInfo z rynkuTransport

Cyfrowa odprawa celna pomoże polskim firmom? Najwyższy czas na rozwój sektora

W Unii Europejskiej 78,4% firm dokonuje importu z innych krajów członkowskich

W świetle zmian w polityce fiskalnej oraz zmieniającej się dynamiki globalnego handlu, światowa ekonomia stara się odzyskać kurs prowadzący do systematycznego i zrównoważonego wzrostu oraz rozwoju. Szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa muszą zmagać się z tym trudnym otoczeniem biznesowym. Daniel Carrera, prezes UPS Europe wskazuje, że w tym kontekście bardzo ważna jest cyfrowa odprawa celna.

Cyfrowa odprawa celna uprości procedury i zmniejszy biurokrację 

We współczesnym świecie każda szansa biznesowa, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw, może stanowić kluczowy element w osiągnięciu sukcesu. Niemniej jednak, na globalny wzrost firm oraz ekspansję poza granice kraju, istotny wpływ mają także przepisy dotyczące międzynarodowego handlu, w tym regulacje związane z odprawami celnymi. Rozwiązania cyfrowe, w tym cyfrowa odprawa celna, mogą pomóc w pokonywaniu barier i trudności. Digitalizacja procesów celnych przyczynia się do uproszczenia procedur, poprzez redukcję biurokracji, umożliwia lepsze monitorowanie statusu przesyłek oraz płatności w czasie rzeczywistym, a także obniża ogólne koszty tego procesu. Dla firm działających w branżach o niskich marżach, to ostatnie może mieć szczególne znaczenie.

W Unii Europejskiej 78,4% firm dokonuje importu z innych krajów członkowskich. Niemniej jednak udział mikroprzedsiębiorstw w ogólnej wartości importu w UE wynosi jedynie 11,8%. Dla porównania, średnia wartość importu dla dużych przedsiębiorstw jest około ośmiokrotnie większa niż dla średnich firm, 45-krotnie wyższa niż w przypadku małych przedsiębiorstw, i ponad 300-krotnie większa niż import mikroprzedsiębiorstw.

Czytaj też: Kirgistan podbije chiński rynek? Otwarto nową strefę celną w Kaszgarze

W miarę postępującego rozwoju handlu i rosnącej aktywności e-commerce, nawet wśród małych firm, rośnie potrzeba aktualizacji i cyfryzacji procedur celnych, aby lepiej reagować na dynamicznie zmieniające się warunki biznesowe. Ten problem jest szczególnie widoczny w Europie, gdzie Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy handlowe, takie jak ICS2 i CBAM. Ich celem jest zbieranie bardziej wiarygodnych danych, poprawa kontroli bezpieczeństwa i ochrony na granicach oraz wsparcie w ustalaniu cen dla towarów o wysokim poziomie emisji, które wjeżdżają do UE.

Celem zmian jest poprawa wiarygodności danych wymaganych do obsługi transportu towarów wprowadzanych do UE. W dłuższej perspektywie, nowe przepisy poprawią efektywność procesów celnych. Jednak zmiany legislacyjne dla małych i średnich firm stanowią również dodatkowe wyzwanie – zniechęcają przedsiębiorców do rozwoju importu i ekspansji globalnej, ze względu na brak wiedzy oraz odpowiednich zasobów i narzędzi cyfrowych, które pozwolą odpowiedzieć na nowe wymogi – wskazuje Daniel Carrera, prezes UPS Europe.

Cyfryzacja procedur celnych może pomóc mniejszym firmom 

Według McKinsey, globalnie w sektorze handlowym wykorzystuje się około 4 miliardów arkuszy papieru, które obecnie są w obiegu. Poleganie głównie na tradycyjnej biurokracji nie tylko opóźnia procesy handlowe, ale także generuje dodatkowe trudności, w tym zwiększone koszty, wyższe stawki opłat celnych oraz ryzyko błędów ludzkich.

W Europie trwa dalszy proces cyfryzacji procedur celnych. Jednakże kluczowym czynnikiem sukcesu jest nie tylko przeniesienie pracy z tradycyjnej na formę cyfrową, ale przede wszystkim zapewnienie odpowiednich narzędzi ułatwiających dostęp i zarządzanie danymi. Te trzy główne elementy obejmują: zgodność cyfrową, efektywność procesów oraz użyteczność informacji.

Czytaj też: Saldo obrotów bieżących najlepsze w regionie. Eksport towarów na ogromnym plusie

Przyszłość cyfryzacji handlu międzynarodowego kształtuje się optymistycznie. Jednak handel elektroniczny podąża za zmianami zachowań zarówno nadawców, jak i odbiorców, stawiając również przed firmami z sektora MŚP coraz to nowsze wyzwania w zakresie sposobu prowadzenia biznesu. Istotą jest to, aby zapewnić przedsiębiorcom dostęp do narzędzi, które ułatwią i przyspieszą realizację operacji biznesowych. Inwestowanie w niezbędne technologie i środki bezpieczeństwa ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności małych i średnich firm – dodaje Carrera.

Proces cyfryzacji stwarza dla małych i średnich przedsiębiorstw nowe możliwości ekspansji na globalne rynki oraz poszerzenia zakresu swojej działalności. Dzięki platformom i narzędziom cyfrowym przedsiębiorcy mogą dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i nawiązać z nimi kontakt, bez względu na lokalizację. To nie tylko może skutkować wzrostem obrotów, lecz także różnicowaniem bazy klientów, zmniejszając ich zależność od jednego rynku – co w dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym ma ogromne znaczenie.

Nowe prawo celne w Szwajcarii… utrudni dostawy paczek

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button