Raport Santander wskazuje dynamiczny wzrost i rozwój e-commerce B2B

Jak wynika z raportu Santander Bank Polska „E-commerce B2B – biznes w sieci„, bieżący rok to czas zmian na rynku e-handlu. Zwłaszcza widać to w rozwoju współpracy biznesowej, która jest diametralnie wyższa, niż jeszcze w latach ubiegłych. W zeszłym roku handel e-commerce B2B wyniósł ok. 447 mld złotych i wzrósł o ok. 30% w stosunku do zeszłego roku. Raport udowadnia, jak wielką wagę należy przykuć do otaczających nas zmian i jak przygotować się do świata po pandemii COVID-19.
Raport Santander Bank Polska, który przygotowano wraz z Mobile Insitute szczegółowo omawia zakres e-commerce B2B. Eksperci zauważają, że ten zakres e-handlu osiągnie pułap aż obrotów na poziomie ok. 640 mld zł, co jest dowodem na rosnący trend na rynku.
Wózki do kompletacji pionowej w obsłudze e-commerce
W raporcie wskazano na przykład, że największym rynkiem, w którym e-handel B2B stanowi wysoki wskaźnik obrotów, to USA. Kraj ten odpowiada aż za ok. 38% globalnych obrotów tego rodzaju. Mimo ogromnego potencjału Stanów Zjednoczonych, na drugim miejscu jest Azja (w której prym wiodą Japonia, Korea Południowa i oczywiście Chiny). Kraje te odpowiadają za około 25% globalnych obrotów B2B e-commerce.
W raporcie wiele poświęcono Polsce oraz analizom, w którym kierunku będzie rozwijał się proces popularyzacji e-handlu w naszym kraju:
Wartość obrotów e-commerce B2B w Polsce, obejmującego zarówno sprzedaż przez e-sklep lub platformę (czyli tzw. webową), jak i bezpośrednią wymianę danych w formie elektronicznej (EDI), oceniamy na ok. 450 mld zł. Jeśli tempo rozwoju e-commerce B2B utrzyma się w 2021 roku, a deklaracje firm sprzedających B2B odnośnie planowanych wdrożeń i rozwoju istniejących systemów e-commerce to potwierdzają, to na koniec 2021 sprzedaż w tym kanale może osiągnąć wartość nawet 637 mld zł.
Ponadto zwrócono również uwagę na wartości digitalizacji, która potrafi otworzyć drzwi do nowych grup klientów. W raporcie omówiono szczegółowo rosnący wpływ e -commerce B2B na świecie. Na przykład, jak wskazano:
W 2019 roku wartość światowych obrotów e-commerce B2B wyniosła 21,8 bln USD, co stanowiło 81% wartości całego globalnego e-commerce ocenianego na 26,7 bln USD. Za blisko połowę obrotów odpowiadają marketplace’y B2B, których sprzedaż (liczona jako GMV) rośnie szybciej od globalnej sprzedaży B2B e-commerce. Azja odpowiada obecnie za 8 z każdych 10 dolarów obrotu na marketplace’ach B2B.
Polski e-commerce na fali: trend wzrostowy nawet po pandemii
Eksperci wskazali również wzrost znaczenia biznesowego e-commerce na rynku europejskim. Potencjał tego obszaru jest do wykorzystania, ponieważ jego udziały w wartości sprzedaży firm wynoszą jedynie 20%. Wskazano również, że najbardziej rozwiniętym pod tym kątem jest Irlandia, a na samym końcu Bułgaria, Cypr i Grecja, gdzie udział nie przekracza 6%.
Jeśli chodzi o Polskę, to obrót ze sprzedaży B2B w Internecie (razem z B2G), to według Eurostat 4%, a B2C – 2%. Jak twierdzą eksperci:
[…] ta stosunkowo niewielka różnica między obrotami B2C a B2B (1:2) może wynikać ze spadku obrotów firm w obszarze B2G w 2020 r.

Warto zaznaczyć, że trendy wskazują, że dzięki e-commerce wpłynął na rozwój siatki i liczby klientów. Według danych „45% deklaruje, że udało się wyjść z ofertą do nowych grup klientów, a 43% potwierdza, że firma zwiększyła wyniki sprzedażowe.”
Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój logistyki E-commerce
Pełny raport wraz z szerokimi i bogatymi analizami znajdą Państwo pod tym linkiem. Serdecznie zapraszamy.
Raport „E-commerce B2B – biznes w sieci” powstał dzięki Santander Bank Polska oraz Mobile Institute. Patronami projektu były Izba Gospodarki Elektronicznej, portal Transport Logistyka Polska oraz Instytut Logistyki i Magazynowania.
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze